01-09-2019 | boekbespreking
Patiëntgericht communiceren in de GGZ
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 8/2019
Log in om toegang te krijgenExtract
Patiëntgericht communiceren in de GGZ is een boek van psychiater en voormalig huisarts Remke van Staveren. Met plezier en interesse heb ik dit verrassend complete boek doorgenomen. Dit qua lay-out moderne boek met veel leesbare casuïstiek is als praktische handleiding eigenlijk bedoeld voor GGZ-hulpverleners. Maar het is ook uitstekend bruikbaar voor sociaalgeneeskundigen zoals bedrijfs- en verzekeringsartsen die gericht en effectief willen communiceren met cliënten, werkgevers of arbeidsdeskundigen. Liefst 40% van de GGZ-populatie is ook cliënt bij bedrijfs- of verzekeringsartsen. Dat maakt dat veel uit dit boek ook bruikbaar is voor sociaalgeneeskundigen als het gaat om gericht communiceren en analyse van de problematiek. De gereedschappen zijn erop gericht de samenwerkingsrelatie met de verschillende gesprekspartners te verbeteren. Dat gaat dan via verbetering van inlevend vermogen en versterking van luister- en gesprekstechniek. De gedachte is dat daardoor het wederzijds vertrouwen en begrip worden versterkt met als gevolg dat je een trefzekerder analyse kunt maken van de problematiek. Cliënten zouden zich dan beter begrepen, gesteund en erkend voelen, met als gevolg meer inzicht en grip op de eigen rol bij verzuim. Hun kansen op succesvolle re-integratie in arbeid zouden daardoor groter worden. Zoveel mogelijk met de gesprekspartner consensus bereiken over de te stellen doelen is het leitmotiv van dit boek en dat kan ook uitstekend gebruikt worden door bedrijfs- en verzekeringsartsen.
×
…