Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2019

01-09-2019 | boekbespreking

Patiëntgericht communiceren in de GGZ

Auteur: Charles Lemmers

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 8/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Patiëntgericht communiceren in de GGZ is een boek van psychiater en voormalig huisarts Remke van Staveren. Met plezier en interesse heb ik dit verrassend complete boek doorgenomen. Dit qua lay-out moderne boek met veel leesbare casuïstiek is als praktische handleiding eigenlijk bedoeld voor GGZ-hulpverleners. Maar het is ook uitstekend bruikbaar voor sociaalgeneeskundigen zoals bedrijfs- en verzekeringsartsen die gericht en effectief willen communiceren met cliënten, werkgevers of arbeidsdeskundigen. Liefst 40% van de GGZ-populatie is ook cliënt bij bedrijfs- of verzekeringsartsen. Dat maakt dat veel uit dit boek ook bruikbaar is voor sociaalgeneeskundigen als het gaat om gericht communiceren en analyse van de problematiek. De gereedschappen zijn erop gericht de samenwerkingsrelatie met de verschillende gesprekspartners te verbeteren. Dat gaat dan via verbetering van inlevend vermogen en versterking van luister- en gesprekstechniek. De gedachte is dat daardoor het wederzijds vertrouwen en begrip worden versterkt met als gevolg dat je een trefzekerder analyse kunt maken van de problematiek. Cliënten zouden zich dan beter begrepen, gesteund en erkend voelen, met als gevolg meer inzicht en grip op de eigen rol bij verzuim. Hun kansen op succesvolle re-integratie in arbeid zouden daardoor groter worden. Zoveel mogelijk met de gesprekspartner consensus bereiken over de te stellen doelen is het leitmotiv van dit boek en dat kan ook uitstekend gebruikt worden door bedrijfs- en verzekeringsartsen.
Metagegevens
Titel
Patiëntgericht communiceren in de GGZ
Auteur
Charles Lemmers
Publicatiedatum
01-09-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 8/2019
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-019-0098-3

Andere artikelen Uitgave 8/2019

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2019 Naar de uitgave

nieuws

nieuws

van de verenigingen

van de verenigingen