Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

06-08-2019 | Internationaal onderzoek

Patiënteducatie bij diabetes: het ene oor in en het andere uit?

Auteur: Henk Bronts, MSc

Gepubliceerd in: Podosophia | Uitgave 3/2019

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Podotherapeuten geven cliënten met een diabetische voet veel informatie over hoe ze voor hun voeten moeten zorgen. De vraag is echter hoeveel van die informatie blijft hangen. Deze vraag werd onlangs gesteld in een artikel in de Journal of Foot and Ankle Research. Het artikel beschreef een onderzoek dat inventariseerde welke informatie een groep podotherapeuten hun cliënten gaf en wat volgens die podotherapeuten de kern van de boodschap was. Daarnaast gingen de onderzoekers na wat de cliënten ervan konden reproduceren: direct na het ontvangen van de informatie en een maand later. Ook vroegen de onderzoekers wat volgens hén de kern van de boodschap was. Direct na het ontvangen van de informatie konden slechts 14 van de 24 cliënten de kern van de boodschap reproduceren. Na een maand waren dat er nog maar 11 van de 24. Het is dus van belang om te onderzoeken hoe we onze boodschap efficiënter kunnen overbrengen.
Literatuur
1.
go back to reference Yuncken J, Williams CM, Stolwyk R, Haines TP. People with diabetes foot complications do not recall their foot education: A cohort study. J Foot Ankle Res. 2018;11:12.CrossRefPubMedPubMedCentral Yuncken J, Williams CM, Stolwyk R, Haines TP. People with diabetes foot complications do not recall their foot education: A cohort study. J Foot Ankle Res. 2018;11:12.CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
go back to reference Baker IDI. National evidence-based guideline on prevention, identification and management of foot complications in diabetes (part of the guidelines on management of type 2 diabetes). 2011. Baker IDI. National evidence-based guideline on prevention, identification and management of foot complications in diabetes (part of the guidelines on management of type 2 diabetes). 2011.
4.
go back to reference Bruce DCG, Grange V, Clarnette R, Almeida O, Foster J, Ives F, Davis T. Cognitive impairment, physical disability and depressive symptoms in older diabetic patients: The Fremantle cognition in diabetes study. Diabetes Res Clin Pract. 2003;6(1):59–67.CrossRef Bruce DCG, Grange V, Clarnette R, Almeida O, Foster J, Ives F, Davis T. Cognitive impairment, physical disability and depressive symptoms in older diabetic patients: The Fremantle cognition in diabetes study. Diabetes Res Clin Pract. 2003;6(1):59–67.CrossRef
5.
go back to reference Cheng G, Huang C, Deng H, Wang H. Diabetes as a risk factor for dementia and mild cognitive impairment: A meta-analysis of longitudinal studies. Intern Med J. 2012;42(5):484–91.CrossRefPubMed Cheng G, Huang C, Deng H, Wang H. Diabetes as a risk factor for dementia and mild cognitive impairment: A meta-analysis of longitudinal studies. Intern Med J. 2012;42(5):484–91.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Patiënteducatie bij diabetes: het ene oor in en het andere uit?
Auteur
Henk Bronts, MSc
Publicatiedatum
06-08-2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Podosophia / Uitgave 3/2019
Print ISSN: 0929-5380
Elektronisch ISSN: 1876-5815
DOI
https://doi.org/10.1007/s12481-019-00245-2