Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Passend en niet-passend geven

Auteur : Drs. Karlan van Ieperen-Schelhaas

Gepubliceerd in: Contextuele hulpverlening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer het geven van kinderen gezien, erkend en begrensd wordt, heeft dit een constructieve invloed op hun ontwikkeling en zelfvalidatie. Daarentegen werkt ongepast geven aan ouders op een destructieve wijze door in het leven en de relaties van kinderen. Soms gaat het ongepast geven zover, dat er in feite sprake is van een omgekeerd patroon: kinderen dragen dan een te grote verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun ouders of hun onderlinge relatie. Vormen van destructieve parentificatie zijn: het kind als ouder, het kind als ouder van de ouder, het kind als partner, het perfecte kind, het zwarte schaap, de zondebok en het kind dat kind moet blijven.
Metagegevens
Titel
Passend en niet-passend geven
Auteur
Drs. Karlan van Ieperen-Schelhaas
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1049-4_8