Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 4/2015

27-10-2015

Participeren met eigen kracht-bouwstenen

Auteur: Anita van der Zwaan, MSc

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het is een prachtige term: eigen kracht. Wat bedoelen we er precies mee? In dit artikel doe ik een poging om te voorkomen dat het een containerbegrip wordt door het begrip eigen kracht te doorleven. Dus geen uitgebreide literatuurstudie, ik put uit ruim dertig jaar persoonlijke eigen kracht-ontwikkeling. De periode waarin ik mezelf ontwikkelde van jongere tot professioneel sociaal makelaar. Ik ben hierbij niet compleet, omdat ik me beperk tot het benoemen van een aantal belangrijke sociale bouwstenen zoals het ontvangen van vertrouwen, de positieve ervaring, het ontwikkelen van vaardigheden en het tonen van lef. Het fenomeen eigen kracht krijgt inhoud met drie real-life voorbeelden, waarmee ik direct een doorkijk geef in mijn ‘sociaal makelaarschap’.
Voetnoten
1
In de deelnemende gemeenten Heusden, Zevenbergen, Rosmalen, Terheijden, Beek en Donk, Steenbergen, Oudenbosch, Someren, ’s-Hertogenbosch en Tilburg.
 
2
Ja-maar: onder andere afkomstig van Gunster, grondlegger van Ja-maar wat als alles lukt (2005) en de Huh, techniek van het Omdenken (2010).
 
3
LHBT: Lesbisch Homoseksueel, Biseksueel en Transgender.
 
4
Veilige Haven: dit project bestaat nog steeds en wordt door andere partijen ondersteund zoals Centram en Doras. www.​veiligehavenamst​erdam.​nl.
 
Metagegevens
Titel
Participeren met eigen kracht-bouwstenen
Auteur
Anita van der Zwaan, MSc
Publicatiedatum
27-10-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2015
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-015-0098-y

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Jeugdbeleid 4/2015 Naar de uitgave