Inleiding
Veranderende betekenisgeving van participatie
Kritisch bevragen
Eliteparticipatie
Epistemic injustice
Historische en theoretische fundamenten van participatie
Kurt Lewin
Paulo Freire
Robert Chambers
Kritisch bevragen van de macht
participatie als methode | participatie als kritisch paradigma | |
---|---|---|
framing | kwetsbare mensen (object); mensen met een beperking, multiprobleemgezinnen, moeilijk bereikbare groepen, enzovoort | mensen die leven in kwetsbaar makende omstandigheden en daar zelf betekenis aan geven (subject); mensen die risico lopen op uitsluiting, barrières ervaren in de hulpverlening door systemen die falen en die ongelijkheid in stand houden |
taakopvatting/doel | stem geven aan mensen | luisteren en vanuit wederkerigheid samen al doende leren en veranderen: het contextueel begrijpen van de geleefde werkelijkheid, kritisch bevragen en bewust worden van macht en structureel onrecht als aanzet tot significante sociale verandering |
empowerment van de doelgroep | gezamenlijke empowerment; netwerk en leiderschap van gemeenschappen versterken, die daarmee zelf de macht kunnen claimen bij beleidsmakers, om de gewenste structurele verandering te bereiken | |
werkwijze | onderzoeksmethode staat centraal | menselijke relaties staan centraal; de attitude van de onderzoeker, ethische principes, en kritische theorie om menselijke relaties en ervaren problemen te herkennen en structureel te veranderen |
verbaliseren, delen van behoeften en wensen in een interview, groepsdiscussie of middels een creatieve methode | contextueel samenwerken, met oog voor de verschillende competenties en behoeften van mensen om zich veilig en kritisch op eigen wijze te kunnen uitdrukken en ontwikkelen |