Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-11-2019 | Original Paper | Uitgave 3/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2020

Parsing Heterogeneity of Executive Function in Typically and Atypically Developing Children: A Conceptual Replication and Exploration of Social Function

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2020
Auteurs:
Adriana C. Baez, Dina R. Dajani, Willa Voorhies, Meaghan V. Parladé, Michael Alessandri, Jennifer C. Britton, Maria M. Llabre, Lucina Q. Uddin
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-019-04290-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Executive function (EF), the set of cognitive processes that govern goal-directed behavior, varies within developmental samples and clinical populations. Here, we perform a conceptual replication of prior work (Dajani et al. in Sci Rep 6:36566, 2016) in an independent sample of typically developing children (n = 183) and children with autism spectrum disorder (n = 104). Consistent with previous work, the latent profile analysis of parent-report EF measures provided evidence for three EF classes, which exhibited differential proportions of diagnostic groups. Additionally, children in the impaired EF group exhibited greater levels of social impairment. These results highlight the heterogeneity of EF ability among clinical and non-clinical populations and the link between EF and social abilities.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2020 Naar de uitgave