Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2014 | Original Article | Uitgave 3/2014

Child Psychiatry & Human Development 3/2014

Parental Reaction to Early Diagnosis of Their Children’s Autism Spectrum Disorder: An Exploratory Study

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 3/2014
Auteurs:
Irina E. Poslawsky, Fabiënne B. A. Naber, Emma Van Daalen, Herman Van Engeland

Abstract

This study explores parental reactions subsequent to receiving their child’s autism spectrum disorder (ASD)-diagnosis. Seventy seven parents of recently diagnosed children participated in the Reaction to Diagnosis Interview. Within this group, associations between parental reaction to diagnosis, parental and child characteristics and prediagnostic circumstances were analysed. In a sub-sample, the stability of reaction to diagnosis was examined. The majority of parents were classified as ‘resolved’ regarding their child’s diagnosis. Conversely, parents of children with more severe ASD symptoms or non-Dutch parents were more likely to be classified as ‘unresolved’. Sub-sample analysis revealed stability of reaction to ASD-diagnosis. The majority of parents adapted well to the circumstances and the care for their child. Autism severity and parental nationality were significant factors affecting parental reactions. Thus, early identification of parental reaction to children’s ASD-diagnosis may aid in providing more tailored parental support programs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Child Psychiatry & Human Development 3/2014 Naar de uitgave