Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

26-09-2018 | Original Paper

Parental Perceptions of the Nature of the Relationship Children with Autism Spectrum Disorders Share with Their Canine Companion

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders
Auteurs:
Caitlin Harwood, Elizabeth Kaczmarek, Deirdre Drake

Abstract

This study examined the role of companion canines in the lives of children with autism spectrum disorder (ASD). Interviews were conducted with 11 mothers of children with ASD (aged 5–12) who owned a canine companion in a multiple case study methodology. Transcript analysis revealed the emergence of five major themes, namely; love and companionship, perception of ownership, comfort and calming influence, canine’s ability to assist the child with understanding their world, and challenging experiences. The social and emotional benefits of companion canine ownership were observed in the majority of cases, particularly when the canine was the preferred companion animal and possessed an appropriate temperament suitable to cohabit with children who possess unique social and sensory needs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel