Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2015 | Empirical Research | Uitgave 9/2015

Journal of Youth and Adolescence 9/2015

Parental Knowledge is a Contextual Amplifier of Associations of Pubertal Maturation and Substance Use

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 9/2015
Auteurs:
Kristine Marceau, Caitlin C. Abar, Kristina M. Jackson

Abstract

Earlier pubertal development and less parental knowledge have been linked to more substance use during adolescence. The present study examines interactions between pubertal timing and tempo and parental knowledge (children’s disclosure, parental control, and parental solicitation) for adolescent substance initiation. Data are from a northeastern US-based cohort-sequential study examining 1023 youth (52 % female) semiannually for up to 6 assessments (ages 10.5–19 years). The findings supported the hypothesis that lower knowledge is a contextual amplifier of early timing-substance use associations in girls and later timing/slower tempo-substance use associations in boys, though results varied based on source of knowledge. The findings suggest that prevention efforts may have the greatest impact when targeting families of early developing girls, and later developing boys, and that incorporating a focus on specific sources of knowledge depending on the pubertal maturation profile of the adolescent may prove valuable in prevention/intervention efforts.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2015

Journal of Youth and Adolescence 9/2015 Naar de uitgave