Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2013 | Original Article | Uitgave 4/2013

Cognitive Therapy and Research 4/2013

Parental and Family Factors as Predictors of Threat Bias in Anxious Youth

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 4/2013
Auteurs:
Jennifer B. Blossom, Golda S. Ginsburg, Boris Birmaher, John T. Walkup, Philip C. Kendall, Courtney P. Keeton, Audra K. Langley, John C. Piacentini, Dara Sakolsky, Anne Marie Albano

Abstract

The present study examined the relative predictive value of parental anxiety, parents’ expectation of child threat bias, and family dysfunction on child’s threat bias in a clinical sample of anxious youth. Participants (N = 488) were part of the Child/Adolescent Anxiety Multi-modal study (CAMS), ages 7–17 years (M = 10.69; SD = 2.80). Children met diagnostic criteria for generalized anxiety disorder, separation anxiety and/or social phobia. Children and caregivers completed questionnaires assessing child threat bias, child anxiety, parent anxiety and family functioning. Child age, child anxiety, parental anxiety, parents’ expectation of child’s threat bias and child-reported family dysfunction were significantly associated with child threat bias. Controlling for child’s age and anxiety, regression analyses indicated that parents’ expectation of child’s threat bias and child-reported family dysfunction were significant positive predictors of child’s self-reported threat bias. Findings build on previous literature by clarifying parent and family factors that appear to play a role in the development or maintenance of threat bias and may inform etiological models of child anxiety.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2013

Cognitive Therapy and Research 4/2013 Naar de uitgave