Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

18-10-2016 | Original Paper | Uitgave 1/2017 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2017

Parent-Endorsed Sex Differences in Toddlers with and Without ASD: Utilizing the M-CHAT

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2017
Auteurs:
Roald A. Øien, Logan Hart, Synnve Schjølberg, Carla A. Wall, Elizabeth S. Kim, Anders Nordahl-Hansen, Martin R. Eisemann, Katarzyna Chawarska, Fred R. Volkmar, Frederick Shic
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-016-2945-8) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Sex differences in typical development can provide context for understanding ASD. Baron-Cohen (Trends Cogn Sci 6(6):248–254, 2002) suggested ASD could be considered an extreme expression of normal male, compared to female, phenotypic profiles. In this paper, sex-specific M-CHAT scores from N = 53,728 18-month-old toddlers, including n = 185 (32 females) with ASD, were examined. Results suggest a nuanced view of the “extreme male brain theory of autism”. At an item level, almost every male versus female disadvantage in the broader population was consistent with M-CHAT vulnerabilities in ASD. However, controlling for total M-CHAT failures, this male disadvantage was more equivocal and many classically ASD-associated features were found more common in non-ASD. Within ASD, females showed relative strengths in joint attention, but impairments in imitation.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 20 KB)
10803_2016_2945_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2017 Naar de uitgave