Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2015 | Original Paper | Uitgave 7/2015

Journal of Child and Family Studies 7/2015

Parent–Child Automaticity: Links to Child Coping and Behavior and Engagement in Parent Training

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 7/2015
Auteurs:
Lisa Jobe-Shields, Angela D. Moreland, Rochelle F. Hanson, Jean Dumas

Abstract

This research investigated parent–child automaticity (i.e., automatic ways of thinking, feeling, and interacting) as it relates to child coping and behavior and caregiver engagement in a preventive parenting program, as well as program-related changes in automaticity. 610 caregivers (93 % mothers) of children ages 3–6 years (52 % boys; 49 % African American) enrolled in the Parenting our Children to Excellence (PACE) program, and completed pre- and post-intervention assessments (N = 544 at post-intervention). Daycare providers also provided reports of school coping and behavior. Parent–child automaticity predicted parent and teacher-reported child social coping and aggressive behavior. Contrary to hypotheses, parents reporting elevated parent–child automaticity attended significantly more PACE sessions. A significant time × attendance interaction indicated decreased automaticity following the PACE program. Parent–child automaticity during the preschool years is an important correlate of child behavior and coping, and may be a motivating factor for parents to attend parent training programs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2015

Journal of Child and Family Studies 7/2015 Naar de uitgave