Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 4/2011

01-08-2011 | Richtlijnen en Protocollen

Pak aan: Cognitieve gedragstherapie bij kinderen met een depressie

Auteur: Klaske Glashouwer

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Pak aan is een behandelprotocol voor depressieve kinderen, dat net verschenen is1. De meeste verklaringsmodellen gaan ervan uit dat depressie ontstaat door een wisselwerking tussen iemands (cognitieve) kwetsbaarheid en uitlokkende stressoren. Dit behandelprotocol richt zich met name op het verminderen van de cognitieve kwetsbaarheden van depressieve kinderen en benadrukt tevens dat de dagelijkse stressoren die depressieve kinderen ervaren aangepakt moeten worden. We stellen het protocol nader aan u voor en geven een korte evaluatie.
Literatuur
1.
go back to reference Braet C & Stark K (2011) Pak aan. Cognitieve gedragstherapie bij kinderen met depressie (2-delig): Therapeutenboek en werkboek om je sombere buien te overwinnen. Amsterdam: Boom Braet C & Stark K (2011) Pak aan. Cognitieve gedragstherapie bij kinderen met depressie (2-delig): Therapeutenboek en werkboek om je sombere buien te overwinnen. Amsterdam: Boom
2.
go back to reference Pakaanrap, p. 25 van het werkboek, zie noot 1 Pakaanrap, p. 25 van het werkboek, zie noot 1
3.
go back to reference Timbremont B ea (2008) Cognitieve gedragstherapie bij depressie. In Braet C & Bögels SM (red) Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom (p 305–324) Timbremont B ea (2008) Cognitieve gedragstherapie bij depressie. In Braet C & Bögels SM (red) Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Boom (p 305–324)
5.
Metagegevens
Titel
Pak aan: Cognitieve gedragstherapie bij kinderen met een depressie
Auteur
Klaske Glashouwer
Publicatiedatum
01-08-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-011-0059-8

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Psychopraktijk 4/2011 Naar de uitgave

Redactioneel

Redactioneel