Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2016

01-06-2016

overweldigende emoties

Hebben signaleringsplannen effect op emotieregulatie?

Auteurs: Thessa Mous, Noor Tromp

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel kinder- en jeugdpsychiatrische klinieken werken met signaleringsplannen. Deze zijn gericht op het terugbrengen van de dwang- en drangcijfers, maar hebben ook tot doel de emotieregulatie te verbeteren. In dit onderzoek met 79 respondenten onderzochten de auteurs of het werken met signaleringsplannen een significant effect heeft op de emotieregulatie van jongeren én op de frequentie van dwang- en drangmaatregelen. Uit de analyses kwamen deze effecten niet naar voren. Wat zijn hiervoor de verklaringen, en wat zijn de implicaties voor de klinische praktijk?
Literatuur
go back to reference Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental health: recent findings, current challenges, and future directions. Current Opinion in Psychiatry, 25, 128–134.CrossRefPubMed Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental health: recent findings, current challenges, and future directions. Current Opinion in Psychiatry, 25, 128–134.CrossRefPubMed
go back to reference Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology, a power primer. Psychological Bulletin, 125, 155–159CrossRef Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology, a power primer. Psychological Bulletin, 125, 155–159CrossRef
go back to reference Daemen, P. (2009). Het signaleringsplan als instrument voor zelfmanagement bij bipolaire stoornissen. Psychopraxis, 11, 18–24.CrossRef Daemen, P. (2009). Het signaleringsplan als instrument voor zelfmanagement bij bipolaire stoornissen. Psychopraxis, 11, 18–24.CrossRef
go back to reference Frijda, N.H. (1986). The emotions. Cambridge: Cambridge University Press. Frijda, N.H. (1986). The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Gioia, G.A., Isquith, P.K., Guy, S.C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF): Professional manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources. Gioia, G.A., Isquith, P.K., Guy, S.C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF): Professional manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources.
go back to reference Gross, J.J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition and Emotion, 13, 551–573.CrossRef Gross, J.J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition and Emotion, 13, 551–573.CrossRef
go back to reference Hulscher, M., Smit, V., & Witte, C. (2015). Separeren verminderen in frequentie en duur: succesvol! Interne publicatie kinder- en jeugdpsychiatrisch Centrum Triversum. Hulscher, M., Smit, V., & Witte, C. (2015). Separeren verminderen in frequentie en duur: succesvol! Interne publicatie kinder- en jeugdpsychiatrisch Centrum Triversum.
go back to reference Inspectie voor de Gezondheidszorg (2012). Toetsingskader terugdringen separeren 2012–2013. Den Haag: Ministerie van VWS. Inspectie voor de Gezondheidszorg (2012). Toetsingskader terugdringen separeren 2012–2013. Den Haag: Ministerie van VWS.
go back to reference Janssen, W., Noorthoorn, E., Sande, R. van de, Nijman, H., Smit, A., Hoogendoorn, A., Voskes, Y., Mulder, N., & Widdershoven, G. (2014). Vrijheidsbeperkende interventies in de GGZ in 2012 en ontwikkelingen t.o.v. voorgaande jaren. GGZ Nederland. Janssen, W., Noorthoorn, E., Sande, R. van de, Nijman, H., Smit, A., Hoogendoorn, A., Voskes, Y., Mulder, N., & Widdershoven, G. (2014). Vrijheidsbeperkende interventies in de GGZ in 2012 en ontwikkelingen t.o.v. voorgaande jaren. GGZ Nederland.
go back to reference Kuijpers, E. (2005). Signaleringsplannen ter voorkoming van agressie. Psychopraxis, 7, 131–136.CrossRef Kuijpers, E. (2005). Signaleringsplannen ter voorkoming van agressie. Psychopraxis, 7, 131–136.CrossRef
go back to reference Smidts D., & Huizinga M. (2009) Brief (5–18) handleiding deel 1 en 2. Amsterdam: Hogrefe. Smidts D., & Huizinga M. (2009) Brief (5–18) handleiding deel 1 en 2. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Valenkamp, M. (2011). Inperken voorkomen. Individuele proactieve Agressiehanteringsmethode (IPAM) in de (dag)klinische kinderpsychiatrie en Jeugdzorg [Academisch proefschrift]. Rotterdam: Erasmus Universiteit. Valenkamp, M. (2011). Inperken voorkomen. Individuele proactieve Agressiehanteringsmethode (IPAM) in de (dag)klinische kinderpsychiatrie en Jeugdzorg [Academisch proefschrift]. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
Metagegevens
Titel
overweldigende emoties
Hebben signaleringsplannen effect op emotieregulatie?
Auteurs
Thessa Mous
Noor Tromp
Publicatiedatum
01-06-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-016-0022-2

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Kind & Adolescent Praktijk 2/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen