22-05-2018 | Artikelen
Over wanneer en waarom kinderen helpen
De rol van de groepscontext en zelfpresentatie
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2018
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Kinderen vertonen al vanaf heel jonge leeftijd prosociaal gedrag tegenover anderen. Tegelijkertijd laat veel onderzoek zien dat kinderen soms bevooroordeeld zijn en discrimineren. Dit overzichtsartikel brengt deze onderzoeksbevindingen bij elkaar en laat zien in welke mate groepsgrenzen het hulpgedrag van kinderen beïnvloeden en waarom. Enerzijds streven kinderen naar een positief beeld van hun sociale groep, en dit kan er toe leiden dat ze de eigen groep meer willen helpen dan kinderen die niet tot hun sociale groep behoren. Anderzijds zien we dat kinderen ook strategisch nadenken over het helpen van anderen, en soms leden van een andere sociale groep meer willen helpen, omdat dit henzelf in een positief daglicht stelt. Tot slot biedt onderzoek aanknopingspunten om hulpgedrag te bevorderen over groepsgrenzen heen door empathie bij kinderen te stimuleren.