Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Over voorlichting en advies

Auteur : Prof. dr. J. A. M. Schouten

Gepubliceerd in: Anamnese en advies

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

De informatie die aan patiënten gegeven wordt, kan in verschillende categorieën onderscheiden worden. Bij ieder van die categorieën staat een ander belang op de voorgrond.
Bij toestemmingsinformatie staat het recht op zelfbeschikking op de voorgrond. Informatie over de aard van de ziekte dient psychologische en medische belangen.
Instructies over medicatie en andere vormen van zelfzorg dient het belang van de kwaliteit van de medische behandeling.
Uit onderzoek blijkt dat voorlichting op al deze gebieden nogal eens tekortschiet.
De gebrekkige informatieoverdracht kan – vooral bij slecht nieuws – te wijten zijn aan terughoudendheid van de arts en/of de aanvaardingsmoeilijkheden van de patiënt. Maar ook de technische instructies voor medicatie en leefregels blijken vaak gebrekkig te worden verstrekt, respectievelijk ontvangen te worden.
Gebrekkige voorlichting is één van de oorzaken van het verschijnsel dat ongeveer een derde van de patiënten adviezen en instructies niet, of niet nauwkeurig opvolgt. In verhouding tot het grote belang van informatieverstrekking aan de patiënt blijken artsen in de praktijk daar weinig aandacht aan te besteden.
Literatuur
go back to reference Leenen H. Rechten van mensen in de gezondheidszorg. Alphen aan den Rijn, Stafleu. 1978. Leenen H. Rechten van mensen in de gezondheidszorg. Alphen aan den Rijn, Stafleu. 1978.
go back to reference Dekkers F. Patiëntenvoorlichting. Baarn, Ambo. 1981. Dekkers F. Patiëntenvoorlichting. Baarn, Ambo. 1981.
go back to reference Skipper JK. Communication and the hospitalized patient. In: J.K. Skipper en R.C. Leonard (eds). Social interaction and patient care. Philadelphia, Lippincott. 1965. Skipper JK. Communication and the hospitalized patient. In: J.K. Skipper en R.C. Leonard (eds). Social interaction and patient care. Philadelphia, Lippincott. 1965.
go back to reference Danse JAC. Patiënten in het ziekenhuis, deel 2. Amsterdam, Instituut voor Sociale Geneeskunde.1981. Danse JAC. Patiënten in het ziekenhuis, deel 2. Amsterdam, Instituut voor Sociale Geneeskunde.1981.
go back to reference Pride LF. An adrenal stress index as a criterion measure for nursing. Nursing Research 1968; 17: 292–303.PubMed Pride LF. An adrenal stress index as a criterion measure for nursing. Nursing Research 1968; 17: 292–303.PubMed
go back to reference Egbert S, Battit GE, Welch CE, Bartlett MK. Reduction of postoperative pain by encouragement and instruction of patients. N Engl J Med 1964; 270: 825–27.CrossRefPubMed Egbert S, Battit GE, Welch CE, Bartlett MK. Reduction of postoperative pain by encouragement and instruction of patients. N Engl J Med 1964; 270: 825–27.CrossRefPubMed
go back to reference Mumford E, Schlesinger lij, Glass G. The effects of psychological intervention on recovery from surgery and heart-attacks: An analysis of the literature. Am J Public Health. 1982; 72: 141–51.PubMedCentralCrossRefPubMed Mumford E, Schlesinger lij, Glass G. The effects of psychological intervention on recovery from surgery and heart-attacks: An analysis of the literature. Am J Public Health. 1982; 72: 141–51.PubMedCentralCrossRefPubMed
go back to reference Andrew JM. Recovery from surgery with and without preparatory instruction, for three coping styles. Pers Soc Psychol 1970; 15,223–26.CrossRef Andrew JM. Recovery from surgery with and without preparatory instruction, for three coping styles. Pers Soc Psychol 1970; 15,223–26.CrossRef
go back to reference Waitzkin H, Stoeckle JD. The communication of information about illness. Adv Psychosom Med, Vol 8. Karger, Bazel. 1972.CrossRef Waitzkin H, Stoeckle JD. The communication of information about illness. Adv Psychosom Med, Vol 8. Karger, Bazel. 1972.CrossRef
go back to reference Cartwright A. Human relations and hospital care. Londen, Routledge, Kegan Paul. 1964. Cartwright A. Human relations and hospital care. Londen, Routledge, Kegan Paul. 1964.
go back to reference Visser APh, PoollJ. Enkele aspecten van de psychosociale begeleiding van ziekenhuispatiënten. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 810–19. Visser APh, PoollJ. Enkele aspecten van de psychosociale begeleiding van ziekenhuispatiënten. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 810–19.
go back to reference Aalderen HJ van e.a. Hoe helpt de dokter. NHG, speciale uitgave. 1975. Aalderen HJ van e.a. Hoe helpt de dokter. NHG, speciale uitgave. 1975.
go back to reference Vecht-van den Bergh R, Rooymans HGM. Patiënten in een chirurgische kliniek. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 878–84. Vecht-van den Bergh R, Rooymans HGM. Patiënten in een chirurgische kliniek. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 878–84.
go back to reference Brederode-Ritter C van, Floor M. Als je een borst wordt afgezet. NISSO. Deventer, Van Loghum Slaterus. 1978. Brederode-Ritter C van, Floor M. Als je een borst wordt afgezet. NISSO. Deventer, Van Loghum Slaterus. 1978.
go back to reference Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976. Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976.
go back to reference Schretlen I, TillemansJ. Therapietrouw. Medisch Contact 1979; 51,1609–17. Schretlen I, TillemansJ. Therapietrouw. Medisch Contact 1979; 51,1609–17.
go back to reference Sackett DL, Snow Jc. The magnitude of compliance and non-compliance. In: B. Haynes, D.W. Taylor en D.L. Sackett (eds), Compliance in Health Care. Londen, The Johns Hopkins University Press, Baltimore. 1979. Sackett DL, Snow Jc. The magnitude of compliance and non-compliance. In: B. Haynes, D.W. Taylor en D.L. Sackett (eds), Compliance in Health Care. Londen, The Johns Hopkins University Press, Baltimore. 1979.
go back to reference Hulak BS. Patient-clinician interactions and compliance. In: B. Haynes, D.W. Taylor en D.L. Sackett, Compliance in Health Care. Baltimore, Londen, The Johns Hopkins University Press. 1979. Hulak BS. Patient-clinician interactions and compliance. In: B. Haynes, D.W. Taylor en D.L. Sackett, Compliance in Health Care. Baltimore, Londen, The Johns Hopkins University Press. 1979.
go back to reference Ley Ph. Communicating with the patient. Londen, Chapman and Hall. 1988. Ley Ph. Communicating with the patient. Londen, Chapman and Hall. 1988.
go back to reference Waitzkin H. Information Control and the micropolitics of health care. Soc Sci Med. 1976; 10, 263–76.CrossRefPubMed Waitzkin H. Information Control and the micropolitics of health care. Soc Sci Med. 1976; 10, 263–76.CrossRefPubMed
go back to reference Parrish HM, Bishop FM, Baker AS. Time study of general practitioners’ office hours. Arch Environm Hlth 1967; 14: 892–98.CrossRef Parrish HM, Bishop FM, Baker AS. Time study of general practitioners’ office hours. Arch Environm Hlth 1967; 14: 892–98.CrossRef
go back to reference Calf I MM, Dis H van. Evaluatie van training in gespreksvaardigheid van kinderartsen. Medisch Contact 1981. Calf I MM, Dis H van. Evaluatie van training in gespreksvaardigheid van kinderartsen. Medisch Contact 1981.
Metagegevens
Titel
Over voorlichting en advies
Auteur
Prof. dr. J. A. M. Schouten
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9438-8_8