Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Over reflecteren: wat, waarom en hoe

Auteurs : Menno de Bree, Donald van Tol, Hanke Dekker, Thys van der Molen

Gepubliceerd in: Handboek medische professionaliteit

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Een van de centrale ideeën van het vorige hoofdstuk is dat een professionele arts een arts is die reflecteert. Maar wat bedoelen we hiermee, waarom zou dat zo zijn en hoe doe je dat? In de volgende paragraaf leggen we uit wat we onder reflectie verstaan. Daarna gaan we in op het praktische belang van reflectie. In par. 2.4 bespreken we enkele reflectiemethodieken die je in de praktijk kunt toepassen.
Voetnoten
1
Dewey (1990) p.6.
 
2
Sommige reflectiemethodieken hebben daarom ook een cirkelstructuur. Zie bijvoorbeeld de bekende ‘reflectiecirkels’ van Korthagen en Kolb.
 
3
Marie Jose Geenen defi nieert refl ecteren bijvoorbeeld als: ’Terugblikken op een ervaring (handelen, denken, voelen, willen), evenals op de context waarin deze plaatsvindt, en deze ervaring in het bewustzijn brengen, er betekenis aan verlenen en vandaaruit keuzes maken voor nieuwe perspectieven.’ Karim Benammar en collega’s defi nieren refl ectie als: ’herinterpreteren van ervaring en kennis.’
 
Literatuur
1.
go back to reference Dewey J. How We Think. New York: Prometheus Books, 1990, p12. Dewey J. How We Think. New York: Prometheus Books, 1990, p12.
2.
go back to reference Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. London: Penguin, 2012. Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. London: Penguin, 2012.
3.
go back to reference Schön DA. The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. Burlington: Ashgate, 1991. Schön DA. The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. Burlington: Ashgate, 1991.
4.
go back to reference Bree MJ de, Veening EP. Handleiding Moreel beraad. Een Praktische Gids voor Zorgprofessionals. Assen: Van Gorcum. 2012, p7 ev. Bree MJ de, Veening EP. Handleiding Moreel beraad. Een Praktische Gids voor Zorgprofessionals. Assen: Van Gorcum. 2012, p7 ev.
5.
go back to reference Korthagen FAJ, Kessels J, Koster B, Lagerwerf B, Wubbels T. Linking theory and practice: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NY: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. Korthagen FAJ, Kessels J, Koster B, Lagerwerf B, Wubbels T. Linking theory and practice: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NY: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
6.
go back to reference Geenen MJ. Reflecteren. Leren van Je Ervaringen als Sociale Professionals. Bussum: Coutinho, 2010, p41. Geenen MJ. Reflecteren. Leren van Je Ervaringen als Sociale Professionals. Bussum: Coutinho, 2010, p41.
7.
go back to reference Benammar K, et al. Reflectietools. Den Haag: Boom Lemma, 2001, p15. Benammar K, et al. Reflectietools. Den Haag: Boom Lemma, 2001, p15.
8.
go back to reference Moore BN, Parker R. Critical Thinking,10th ed. New York: McGraw-Hill, 2012, p2. Moore BN, Parker R. Critical Thinking,10th ed. New York: McGraw-Hill, 2012, p2.
9.
go back to reference Verkerk MA, Bree MJ de, Mourits MJE. Reflective professionalism: interpreting CanMEDS’ “professionalism”. J Med Ethics 2007 Nov;33(11):663–6. Verkerk MA, Bree MJ de, Mourits MJE. Reflective professionalism: interpreting CanMEDS’ “professionalism”. J Med Ethics 2007 Nov;33(11):663–6.
10.
11.
go back to reference Cottrell S. Critical Thinking Skills. Developing Effective Analysis and Argument, 2nd ed. New York: Palgrave Macmillan, 2011. Cottrell S. Critical Thinking Skills. Developing Effective Analysis and Argument, 2nd ed. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
12.
go back to reference Moore BN, Parker R. Critical Thinking, 10th ed. New York: McGraw-Hill, 2012. Moore BN, Parker R. Critical Thinking, 10th ed. New York: McGraw-Hill, 2012.
13.
go back to reference Thomson A. Critical Reasoning in Ethics. A Practical Introduction. London: Routledge, 1999. Thomson A. Critical Reasoning in Ethics. A Practical Introduction. London: Routledge, 1999.
14.
go back to reference Dekker H, Schönrock-Adema J, Snoek JW, Molen T van der, Cohen-Schotanus C. Teaching professionalism; topics reported by clerks during small group discussion sessions cover the complete professionalism domain (2013, submitted) Dekker H, Schönrock-Adema J, Snoek JW, Molen T van der, Cohen-Schotanus C. Teaching professionalism; topics reported by clerks during small group discussion sessions cover the complete professionalism domain (2013, submitted)
15.
go back to reference Goopman J. How Doctors Think. Boston: Mariner Books, 2008. Goopman J. How Doctors Think. Boston: Mariner Books, 2008.
16.
go back to reference Verkerk MA, Bree MJ de, Mourits MJE. 2007, p664. Verkerk MA, Bree MJ de, Mourits MJE. 2007, p664.
17.
go back to reference Boud D, Walker D. Promoting reflection in professional courses: The challenge of context. Studies in Higher Education 1998;23(2):191–206. Boud D, Walker D. Promoting reflection in professional courses: The challenge of context. Studies in Higher Education 1998;23(2):191–206.
18.
go back to reference Karssing ED. Morele Competentie in Organisaties. Assen: Van Gorcum, 2003, p86. Karssing ED. Morele Competentie in Organisaties. Assen: Van Gorcum, 2003, p86.
19.
go back to reference Painter-Morland M. ‘Moral Decision-making’. In: Painter-Morland M, Bos R ten (ed). Business Ethics and Continental Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press 2011;117–140. Painter-Morland M. ‘Moral Decision-making’. In: Painter-Morland M, Bos R ten (ed). Business Ethics and Continental Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press 2011;117–140.
20.
go back to reference Hendriksen J. Werkboek Intervisie. Soest: Nelissen, 2004, p19–20. Hendriksen J. Werkboek Intervisie. Soest: Nelissen, 2004, p19–20.
21.
go back to reference Manschot H, Dartel H van (red). In Gesprek over Goede Zorg. Overlegmethoden voor Ethiek in de Praktijk. Amsterdam: Boom, 2004. Manschot H, Dartel H van (red). In Gesprek over Goede Zorg. Overlegmethoden voor Ethiek in de Praktijk. Amsterdam: Boom, 2004.
23.
go back to reference Baggini J. Fosl PS. The Philosopher’s Toolkit. A Compendium of Philosopcical Concepts and Methods. Malden: Blackwell, 2003, p30. Baggini J. Fosl PS. The Philosopher’s Toolkit. A Compendium of Philosopcical Concepts and Methods. Malden: Blackwell, 2003, p30.
24.
go back to reference Kessels J, et al. Vrije Ruimte Praktijkboek. Filosoferen in Organisaties. Amsterdam: Boom, 2008, 66–68. Kessels J, et al. Vrije Ruimte Praktijkboek. Filosoferen in Organisaties. Amsterdam: Boom, 2008, 66–68.
Metagegevens
Titel
Over reflecteren: wat, waarom en hoe
Auteurs
Menno de Bree
Donald van Tol
Hanke Dekker
Thys van der Molen
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0373-1_2