Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Sociaal Bestek 4/2016

01-08-2016 | Wetgeving

Over melding, aanvraag en besluit en de noodzaak tot een echt gesprek

3D wetgeving tast rechtspositie burger aan, tenzij

Auteur: Gjalt Schippers

Gepubliceerd in: Sociaal Bestek | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In tijden van economische crisis ziet onze overheid doorgaans aanleiding om het systeem van sociale zekerheid te herzien. Zo ook in de recente periode van economische en financiële malaise. De wetgever heeft beoogd het systeem meer activerend, rechtvaardiger, socialer en transparanter te maken. Om dat waar te kunnen maken, is reparatie van een aantal tekortkomingen nodig.
Voetnoten
1
Rechtstatelijke aspecten van de decentralisaties in het sociale domein, Serie Bestuursrecht & Bestuurskunde, 2016, Universiteit Groningen onder redactie van prof. dr. G.J. Vonk.
 
2
Uit onderzoek bleek in 2015 één derde van de burgers in de stad Groningen die zich in bijstandsafhankelijke omstandigheden bevonden, niet bereid te zijn om een keukentafelgesprek te voeren dat er op gericht was om de mogelijkheden tot participatie te onderzoeken. De gesprekken werden door de desbetreffende belanghebbenden met wantrouwen bezien. Lokale actiegroepen tegen deze gesprekken raadden mensen aan om altijd een tweede persoon bij het gesprek aanwezig te laten zijn en zelfs om het gesprek op te nemen.
 
3
ECLI:NL:CRVB:2016:1402.
ECLI:NL:CRVB:2016:1403.
ECLI:NL:CRVB:2016:1404.
 
4
Rapport 2016/050 Nationale Ombudsman: Burgerperspectief op schuldhulpverlening.
 
5
Verzamelbrief Ministerie SZW 2015-1, 5 juni 2015.
 
6
Zie o.a. NRC 16 april 2016, Column Folkert Jensma.
 
7
Zie o.a. artikel “Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, eerste jurisprudentie”,
Langhenkel Nieuwsbrieven Sociale Zekerheid mei 2013 en april 2012.
 
8
In de zin van artikel 3:2 Awb en een daarop volgend publiekrechtelijk besluit in de zin van artikel 1:3 eerste lid Awb.
 
9
De overheid geeft de burger de mogelijkheid om zijn procedurele kansen te benutten en heeft een coulante opstelling (d.w.z. de overheid heeft oog voor claims die redelijkerwijs gehonoreerd moeten worden en belast de burger niet onnodig met ingewikkelde bewijsproblemen of procedures).
 
10
Zie tevens het achtergrondstuk t.b.v. VARstudiemiddag decentralisatie 9-10-2015 van prof Scheltema.
 
11
Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht.
 
12
NTB 2015/37 afl. 9 november 2015, pag. 289.
 
13
Kamerstukken Tweede Kamer 33727, vergaderjaar 2014-2015.
 
14
Artikel Rechtvaardigheid als bepalende factor bij organisatieverandering, L. Millenaar, E Graamans en W ten Have, Holland – Belgium Management review nr. 149.
 
15
Vorm van mediation in het strafrecht. Grondlegger van deze vorm van hertstelrecht is Howard Zehr. Hij hanteert als definitie voor ‘restorative justice”: a process to involve, to the extent possible, those who have a stake in a specific offence and to collectively identify and adress harms, needs, and obligations, in order to heal and put things as right as possible. Met dank aan prof dr. Eric lancksweerdt: Menselijke kracht in het recht, uitg. Larcier.
 
Metagegevens
Titel
Over melding, aanvraag en besluit en de noodzaak tot een echt gesprek
3D wetgeving tast rechtspositie burger aan, tenzij
Auteur
Gjalt Schippers
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Sociaal Bestek / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 0921-5344
Elektronisch ISSN: 2468-1377
DOI
https://doi.org/10.1007/s41196-016-0087-3

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Sociaal Bestek 4/2016 Naar de uitgave