13-07-2017
Over het ongedaan maken van een psychiatrische diagnose
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2017
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Inleiding
Er is een maatschappelijk debat gaande over overdiagnostisering en stigmatisering van problemen van kinderen. Het ongedaan maken van een psychiatrische diagnose past in deze tijd van demedicalisering van problemen. Wat is de juiste aanpak wanneer de hulpvraag van de ouder / het kind zich toespitst op het ongedaan maken van een eerder gestelde psychiatrische diagnose? Literatuur over dit onderwerp is schaars. Een diagnostische formulering zoals veelal door hulpverleners gebruikt, wordt door cliënten geregeld verward met een diagnostische classificatie.
Methode
Aan de hand van een casuïstiekbespreking en een literatuuronderzoek wordt getracht handvatten hiervoor te vinden.
Resultaten
Bij elk van de gepresenteerde casussen is een individueel toegesneden traject voor het ontdoen van een diagnostische classificatie in kaart gebracht. Wij vonden slechts beperkt passende literatuur.
Conclusie
Het proces van het ontdoen van een diagnostisch label is net zo individueel bepaald als het diagnosticeren zelf, mogelijk is het zelfs ingewikkelder.