Er is een maatschappelijk debat gaande over overdiagnostisering en stigmatisering van problemen van kinderen. Het ongedaan maken van een psychiatrische diagnose past in deze tijd van demedicalisering van problemen. Wat is de juiste aanpak wanneer de hulpvraag van de ouder / het kind zich toespitst op het ongedaan maken van een eerder gestelde psychiatrische diagnose? Literatuur over dit onderwerp is schaars. Een diagnostische formulering zoals veelal door hulpverleners gebruikt, wordt door cliënten geregeld verward met een diagnostische classificatie.
Methode
Aan de hand van een casuïstiekbespreking en een literatuuronderzoek wordt getracht handvatten hiervoor te vinden.
Resultaten
Bij elk van de gepresenteerde casussen is een individueel toegesneden traject voor het ontdoen van een diagnostische classificatie in kaart gebracht. Wij vonden slechts beperkt passende literatuur.
Conclusie
Het proces van het ontdoen van een diagnostisch label is net zo individueel bepaald als het diagnosticeren zelf, mogelijk is het zelfs ingewikkelder.
Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:
BSL Psychologie Totaal
Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.
In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht.