Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-07-2017 | Uitgave 3/2017

Kind en adolescent 3/2017

Over het ongedaan maken van een psychiatrische diagnose

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 3/2017
Auteurs:
Drs. Henk Jan Kolthof, Drs. Anouck Staff, Drs. Fraukje van der Heijden, Drs. Merel Beemsterboer, Drs. Mirjam Hinfelaar

Samenvatting

Inleiding

Er is een maatschappelijk debat gaande over overdiagnostisering en stigmatisering van problemen van kinderen. Het ongedaan maken van een psychiatrische diagnose past in deze tijd van demedicalisering van problemen. Wat is de juiste aanpak wanneer de hulpvraag van de ouder / het kind zich toespitst op het ongedaan maken van een eerder gestelde psychiatrische diagnose? Literatuur over dit onderwerp is schaars. Een diagnostische formulering zoals veelal door hulpverleners gebruikt, wordt door cliënten geregeld verward met een diagnostische classificatie.

Methode

Aan de hand van een casuïstiekbespreking en een literatuuronderzoek wordt getracht handvatten hiervoor te vinden.

Resultaten

Bij elk van de gepresenteerde casussen is een individueel toegesneden traject voor het ontdoen van een diagnostische classificatie in kaart gebracht. Wij vonden slechts beperkt passende literatuur.

Conclusie

Het proces van het ontdoen van een diagnostisch label is net zo individueel bepaald als het diagnosticeren zelf, mogelijk is het zelfs ingewikkelder.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Kind en adolescent 3/2017 Naar de uitgave