Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 5/2004

01-10-2004 | Uit de praktijk

Over het belang van luisteren, informeren en begrijpen

Auteur: Dr. Rudolf Ponds

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

In de klinische praktijk van de gezondheidszorg spreek je regelmatig patiënten en partners die opmerkelijk slecht geïnformeerd zijn over wat er met hen aan de hand is. Dat kan verschillende oorzaken hebben (Kessels, 2003). Vaak hebben patiënten wel uitleg gekregen, maar door de complexiteit en de spanning komt de boodschap onvoldoende over. Ook verzuimen patiënten en hun partners nog wel eens door te vragen. Uitleg komt vaak van vele kanten. In de gefragmenteerde gezondheidszorg die Nederland zo eigen is, is de kans groot dat betrokken artsen en hulpverleners elk hun deel toelichten, maar dat er van integratie van alle deelinformatie weinig sprake is. De huisarts, die als het goed is over alle medische informatie van een patiënt beschikt, slaagt daar dikwijls maar ten dele in
Literatuur
go back to reference Beeckmans K, & Michiels, K. (2000). Kopzorgen na een hersentrauma. Leuven-Apeldoorn: Garant-Uitgevers. Beeckmans K, & Michiels, K. (2000). Kopzorgen na een hersentrauma. Leuven-Apeldoorn: Garant-Uitgevers.
go back to reference Heugten, C. van, Rasquin, S., Winkens, I., Beusmans, G., & Verhey, F. Signaleringslijst voor zorgverleners (cognitieve, emotionele en gedragsmatige gevolgen van het cva). Ter publicatie aangeboden. Heugten, C. van, Rasquin, S., Winkens, I., Beusmans, G., & Verhey, F. Signaleringslijst voor zorgverleners (cognitieve, emotionele en gedragsmatige gevolgen van het cva). Ter publicatie aangeboden.
go back to reference Kessels, R.P.C. (2003). Patients’ memory for medical information. Journal of the Royal Society of Medicine, 5, pp. 219-222. Kessels, R.P.C. (2003). Patients’ memory for medical information. Journal of the Royal Society of Medicine, 5, pp. 219-222.
go back to reference Sohlberg, M.M., & Mateer, C.A. (2001). Working collaboratively with families. In: Cognitive rehabilitation. An integrative neuropsychological approach, M.M. Sohlberg & C.A. Mateer, pp. 400-425. New York: Guilford Press. Sohlberg, M.M., & Mateer, C.A. (2001). Working collaboratively with families. In: Cognitive rehabilitation. An integrative neuropsychological approach, M.M. Sohlberg & C.A. Mateer, pp. 400-425. New York: Guilford Press.
Metagegevens
Titel
Over het belang van luisteren, informeren en begrijpen
Auteur
Dr. Rudolf Ponds
Publicatiedatum
01-10-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 5/2004
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079016

Andere artikelen Uitgave 5/2004

Neuropraxis 5/2004 Naar de uitgave

Signalement

Signalement

Woorden vooraf

Woorden vooraf