TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Ouders

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ouders spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun kind. Maar is het ook voordelig om hen te betrekken in de interventie? We behandelen in dit hoofdstuk uitgebreid de theorie en het onderzoek naar ouderfactoren en we bespreken de (beperkte) toegevoegde waarde van het betrekken van ouders bij de angstinterventie voor het kind. We bespreken welke ouderfactoren verondersteld worden een rol te spelen in de ontwikkeling en/of instandhouding van angst bij kinderen, en welke evidentie hiervoor is gevonden. Tevens komen resultaten van het onderzoek naar ouderlijke betrokkenheid binnen angstgerichte interventies voor kinderen aan bod. Er blijkt tot nu toe in het algemeen weinig bewijs voor een toegevoegde waarde van het betrekken van ouders, behalve bij specifieke subgroepen, zoals kinderen met comorbiditeit. Tot slot beschrijven we de oefeningen die voor ouders kunnen worden ingezet tijdens de interventie Denken + Doen = Durven.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Ouders
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_15