Samenvatting
Hoewel de rollen en werkzaamheden van ggz-verpleegkundige zeer divers zijn, is er altijd die gemeenschappelijke kern: de werkrelatie met de patiënt. Idealiter is die nabij, interpersoonlijk, zo gelijkwaardig mogelijk en gebaseerd op samen-werking. Maar, en dat is zowel het interessante als het uitdagende: elke werkrelatie is uniek, zoals ook iedere patiënt én hulpverlener uniek zijn. Bejegening is het sleutelwoord voor een goede werkrelatie. Zo is aansluiten bij de copingstrategie van de patiënt en zijn fase van herstel essentieel. Ook bij het boven tafel krijgen van de (vaak verborgen) hulpvraag luistert bejegening nauw. Hiervoor is aan de kant van de verpleegkundige een hele trits kwaliteiten vereist. Ook die is maar een mens, daarom is zelfreflectie onmisbaar voor dit vak. Denk aan intervisie en feedback van collega’s, aan het trainen van gespreksvaardigheden, het ontwikkelen van je empathisch vermogen, het bewaken van je grenzen en inzet van humor als smeermiddel!