Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Organisaties en soorten instellingen

Auteur : Klaas Schermer

Gepubliceerd in: De organisatie als hulpmiddel

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk beschrijft de kenmerken van organisaties in het algemeen als min of meer duurzame doelgerichte samenwerkingsverbanden. We onderscheiden twee hoofddoelen: winststreven (profit) of ideëel doel (non-profit). Profitorganisaties zijn commerciële bedrijven (ondernemingen), zoals Philips, een taxibedrijf of een kapper. Zij leveren goederen of diensten tegen betaling door de klant. Non-profitorganisaties zijn verenigingen en stichtingen die een maatschappelijk goed nastreven, bijvoorbeeld een vakbond, politieke partij, maatschappelijk werk, school, ziekenhuis. Zij leveren diensten aan leden of specifieke groepen. Not-for-profitorganisaties zijn non-profitorganisaties die functioneren als commercieel bedrijf, zoals een woningcorporatie. Organisatieleer of organisatietheorie is de tak van wetenschap die iets zegt over de feitelijke structuren van organisaties en de processen binnen organisaties. Organisatiekunde beschrijft en verklaart de werkelijkheid. Organisatiekunde is gericht op de vaardigheden om goed te kunnen organiseren of goed te kunnen werken in een organisatie. Organisatiekunde is dus prescriptief. Door dit hoofdstuk leer je de kenmerken van soorten organisaties kennen.
Metagegevens
Titel
Organisaties en soorten instellingen
Auteur
Klaas Schermer
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1706-6_1