Samenvatting
Dit hoofdstuk gaat over de invloed van cultuur op het werken in een organisatie, zowel de omgevingscultuur, de cultuur van de medewerkers als de organisatiecultuur. Cultuur gaat over regels, normen, waarden, rituelen, gebruiken, taal, symbolen en dergelijke. Cultuur zit in de hoofden van mensen (hun opvattingen), maar wordt ook waarneembaar door taal, gedragingen en dergelijke. Cultuur geeft richting aan én beperking van handelen. Organisatieculturen verschillen door omstandigheden: Is snelheid van handelen noodzakelijk? Mag men risico’s nemen? Is de organisatie mensgericht of taakgericht? Hiervoor zijn verschillende beschrijvingsmodellen ontwikkeld. Diversiteit in en rond organisaties vereist aandacht. Om cultuurverschillen te zien wordt gekeken naar elementen als de strengheid van regels, de rol van tradities, machtsverschillen, individuele verantwoordelijkheid en tijdsbeleving. Om effectief om te gaan met cultuurverschillen binnen en buiten de organisatie zijn handelingsmodellen ontwikkeld. Dit hoofdstuk leert je om oog te hebben voor cultuurverschillen binnen en buiten de organisatie en om daarmee te kunnen omgaan.