2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk
18. Organisatie van zorg in richtlijnen
Auteurs : M. Langelaan, T.A. van Barneveld, B.P. Geerdes
Gepubliceerd in: Handboek evidence-based richtlijnontwikkeling
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Kernboodschappen
-
Om verbeteringen in de zorg te realiseren is het belangrijk in richtlijnen niet alleen aandacht te besteden aan het professioneel handelen, maar ook aan de organisatorische vormgeving van zorg.
-
Bij de ontwikkeling van een richtlijn is het van belang om vertegenwoordigers van zorgverleners, bestuurders van instellingen, patiëntenorganisaties, verzekeraars en de Inspectie voor de Gezondheidszorg te betrekken om eventuele organisatorische belemmeringen tijdig te kunnen signaleren en op te lossen. Voor iedere richtlijn dient een afweging te worden gemaakt op welke wijze deze betrokkenheid het beste kan plaatsvinden.
-
Bij de ontwikkeling van een richtlijn moet een balans worden gevonden tussen dat wat gewenst is en dat wat haalbaar is. Over het algemeen geldt dat een aanbeveling voldoende uitdagend, maar ook realistisch is, wanneer verwacht wordt dat deze binnen een termijn van vijf jaar te realiseren is.
-
Richtlijnen hebben invloed op het beleid en de interne organisatie van een ziekenhuis of zorginstelling en vormen zodoende een van de fundamenten van het kwaliteitsbeleid.