Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2015

01-12-2015

Opvoedondersteuning voor ouders van een kind met een licht verstandelijke beperking

Heeft stepping stones triple P voldoende te bieden?

Auteurs: Dr. Marijke Olthof-Kleefman, Dr. Daniëlle Jansen, Prof. dr. Sijmen Reijneveld

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Opvoeden van een kind met een licht verstandelijke beperking brengt vaak moeilijkheden met zich mee. Daarnaast hebben deze kinderen geregeld bijkomende gedragsproblemen die het opvoeden nog extra bemoeilijken. Wat kan Stepping Stones Triple P voor de ouders van deze kinderen betekenen? Lees hier de resultaten van het eerste Nederlandse onderzoek dat de auteurs uitvoerden naar de effectiviteit van dit programma.
Literatuur
go back to reference Daly, M. (2013). Parenting support policies in Europe. Families, Relationships and Societies, 2, 159-174.CrossRef Daly, M. (2013). Parenting support policies in Europe. Families, Relationships and Societies, 2, 159-174.CrossRef
go back to reference Einfeld, S.L., Piccinin, A.M., Mackinnon, A., Hofer, S.M., Taffe, J., Gray, K.M., e.a. (2006). Psychopathology in young people with intellectual disability. Journal of the American Medical Association, 296, 1981-1989.PubMedPubMedCentralCrossRef Einfeld, S.L., Piccinin, A.M., Mackinnon, A., Hofer, S.M., Taffe, J., Gray, K.M., e.a. (2006). Psychopathology in young people with intellectual disability. Journal of the American Medical Association, 296, 1981-1989.PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Ghate, D., & Hazel, N. (2002). Parenting in poor environments: stress, support, and coping. London, England: Kingsley. Ghate, D., & Hazel, N. (2002). Parenting in poor environments: stress, support, and coping. London, England: Kingsley.
go back to reference Kleefman, M., Jansen, D.E.M.C., & Reijneveld, S.A. (2011). The effectiveness of Stepping Stones Triple P: the design of a randomised controlled trial on a parenting programme regarding children with mild intellectual disability and psychosocial problems versus care as usual. BMC Public Health, 11, 676-682.PubMedPubMedCentralCrossRef Kleefman, M., Jansen, D.E.M.C., & Reijneveld, S.A. (2011). The effectiveness of Stepping Stones Triple P: the design of a randomised controlled trial on a parenting programme regarding children with mild intellectual disability and psychosocial problems versus care as usual. BMC Public Health, 11, 676-682.PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Kleefman, M., Jansen, D.E.M.C., Stewart, R.E., & Reijneveld, S.A. (2014). The effectiveness of Stepping Stones Triple P parenting support in parents of children with borderline to mild intellectual disability and psychosocial problems: a randomized controlled trial. BMC Medicine, 12, 1-19.CrossRef Kleefman, M., Jansen, D.E.M.C., Stewart, R.E., & Reijneveld, S.A. (2014). The effectiveness of Stepping Stones Triple P parenting support in parents of children with borderline to mild intellectual disability and psychosocial problems: a randomized controlled trial. BMC Medicine, 12, 1-19.CrossRef
go back to reference Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The impact of behaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 172-183.PubMedCrossRef Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The impact of behaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 172-183.PubMedCrossRef
go back to reference McGillivray, J.A., & McCabe, M.P. (2007). Early detection of depression and associated risk factors in adults with mild/moderate intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 28, 59-70.PubMedCrossRef McGillivray, J.A., & McCabe, M.P. (2007). Early detection of depression and associated risk factors in adults with mild/moderate intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 28, 59-70.PubMedCrossRef
go back to reference Reijneveld, S.A. (2014). Jeugdgezondheid: gaan we de goede richting uit? [Youth health care: are we going in the right direction?]. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 158, A8406.PubMed Reijneveld, S.A. (2014). Jeugdgezondheid: gaan we de goede richting uit? [Youth health care: are we going in the right direction?]. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 158, A8406.PubMed
go back to reference Reijneveld, S.A., Kleefman, M., & Jansen, D.E. (2015). Stepping Stones Triple P: the importance of putting the findings into context - a response to Tellegen and Sofronoff. BMC Medicine, 13, 289-289.CrossRef Reijneveld, S.A., Kleefman, M., & Jansen, D.E. (2015). Stepping Stones Triple P: the importance of putting the findings into context - a response to Tellegen and Sofronoff. BMC Medicine, 13, 289-289.CrossRef
go back to reference Sanders, M.R., Mazzucchelli, T.G., & Studman, L.J. (2003). Practitioner’s manual for standard Stepping Stones Triple P: for families with a child who has a disability (1st ed.). Brisbane: The University of Queensland and Disability Services Commission of Western Australia. Sanders, M.R., Mazzucchelli, T.G., & Studman, L.J. (2003). Practitioner’s manual for standard Stepping Stones Triple P: for families with a child who has a disability (1st ed.). Brisbane: The University of Queensland and Disability Services Commission of Western Australia.
go back to reference Speetjens, P., & Graaf, I. de (2010). Stepping Stones Triple P opvoedhulp voor ouders van kinderen met een beperking: evaluatie van een pilot studie [SSTP support for parents with a child with a disability: evaluation of a pilot study]. Utrecht: Trimbos Instituut. Speetjens, P., & Graaf, I. de (2010). Stepping Stones Triple P opvoedhulp voor ouders van kinderen met een beperking: evaluatie van een pilot studie [SSTP support for parents with a child with a disability: evaluation of a pilot study]. Utrecht: Trimbos Instituut.
go back to reference Tellegen, C.L., & Sanders, M.R. (2013). Stepping Stones Triple P-Positive Parenting Program for children with disability: A systematic review and metaanalysis. Research in Developmental Disabilities, 34, 1556-1571.PubMedCrossRef Tellegen, C.L., & Sanders, M.R. (2013). Stepping Stones Triple P-Positive Parenting Program for children with disability: A systematic review and metaanalysis. Research in Developmental Disabilities, 34, 1556-1571.PubMedCrossRef
go back to reference Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A., & Goodman, R. (2003). Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12, 281-289.CrossRef Widenfelt, B.M. van, Goedhart, A.W., Treffers, P.D.A., & Goodman, R. (2003). Dutch version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12, 281-289.CrossRef
go back to reference Wilson, P., Rush, R., Hussey, S., Puckering, C., Sim, F., Allely, C.S., e.a. (2012). How evidence-based is an ‘evidence-based parenting program’? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10, 130-145.PubMedPubMedCentralCrossRef Wilson, P., Rush, R., Hussey, S., Puckering, C., Sim, F., Allely, C.S., e.a. (2012). How evidence-based is an ‘evidence-based parenting program’? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10, 130-145.PubMedPubMedCentralCrossRef
Metagegevens
Titel
Opvoedondersteuning voor ouders van een kind met een licht verstandelijke beperking
Heeft stepping stones triple P voldoende te bieden?
Auteurs
Dr. Marijke Olthof-Kleefman
Dr. Daniëlle Jansen
Prof. dr. Sijmen Reijneveld
Publicatiedatum
01-12-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0040-5

Andere artikelen Uitgave 4/2015

Kind & Adolescent Praktijk 4/2015 Naar de uitgave