Ouders uit verschillende culturen verschillen in hun waarden en doelen binnen de opvoeding, waardoor ze vervolgens ook van elkaar kunnen verschillen in de interacties met hun kinderen. Met waarden bedoelen we de aspecten die ouders nastreven in de opvoeding van hun kinderen (Fischer et al.
2009). Deze komen voort uit algemene culturele opvattingen over wat belangrijk is in het leven en dragen bij aan het definiëren van de doelen die ouders nastreven in de opvoeding.
Een belangrijk onderscheid in de literatuur over waarden binnen de opvoeding is dat tussen individualisme en collectivisme. In meer individualistische culturen worden eigenbelang, autonomie en onafhankelijkheid belangrijk gevonden voor kinderen, terwijl in meer collectivistische culturen de nadruk ligt op onderlinge afhankelijkheid en aandacht voor de behoeften van anderen (Tamis-LeMonda et al.
2008; Yaman et al.
2010). In werkelijkheid is dit onderscheid niet zo zwart-wit als in de literatuur wordt voorgesteld. Individualistische en collectivistische waarden zijn niet elkaars tegenpolen: ze bestaan naast elkaar, en het belang van elk van beide typen waarden kan variëren tussen situaties en in de loop van de tijd (Tamis-LeMonda et al.
2008). Bovendien kan de manier waarop deze verschillende waarden tot uiting komen variëren tussen culturen, zoals in de volgende alinea geïllustreerd wordt.
In Latijns-Amerikaanse gemeenschappen hebben de collectivistische waarden met name betrekking op het belang van de familie,
familismo (Mogro-Wilson
2013).
Familismo houdt in dat er van kinderen verwacht wordt dat zij ieders rol in de familie accepteren en zich gedragen conform hun eigen rol binnen de familie. Latijns-Amerikaanse ouders willen dat hun kinderen
bien educado zijn (Bridges et al.
2012): zich welgemanierd gedragen binnen de familie en de gemeenschap.
Respecto (respect voor autoriteit),
simpatia (een omgangsstijl waarbij confrontaties uit de weg worden gegaan) en
personalismo (vertrouwen, warmte en respect in relaties tussen mensen) zijn ook belangrijke waarden in Latijns-Amerikaanse gezinnen (Mogro-Wilson
2013). In Chinese gemeenschappen daarentegen manifesteren de collectivistische waarden zich op een andere manier, namelijk via de confucianistische waarden
Li (sociale normen naleven),
Qian (bescheidenheid),
Chi (schaamte over ongepast gedrag),
Yue (zelfcontrole en vrijwillig regels volgen),
He (harmonieuze relaties) en
Xiao (respect voor de ouders) (Luo et al.
2013). Een manier waarop respect voor ouders geuit wordt is via succes op school. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat in Chinese gemeenschappen het bevorderen van succes op school een belangrijk doel in de opvoeding is (Luo et al.
2013).