Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-12-2005 | Opmerkelijk

Opstap: opmerkelijke effecten

Auteur: Mevr. Dr. Cathy van Tuijl

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Turkse en Marokkaanse kinderen behoren tot risicogroepen in onze samenleving wat betreft onderwijsprestaties, schooluitval (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2003), probleemgedrag en justitiële maatregelen (Vollebergh, 2003). Pogingen om de positie en kansen van deze kinderen en hun gezinnen te verbeteren lukken mondjesmaat. Dit is een problematische ontwikkeling in onze samenleving omdat het om een grote groep kinderen gaat, bij wie bovendien verschillende risicofactoren samenkomen hetgeen de kans op problemen verhoogt.
Literatuur
go back to reference Blok, H., Fukkink, R. G., Gebhardt, E. C., & Leseman, P. P. M. (2005). The relevance of delivery mode and other programme characteristics for the effectiveness of early childhood intervention. International Journal of Behavioral Development, 29, 35-47.CrossRef Blok, H., Fukkink, R. G., Gebhardt, E. C., & Leseman, P. P. M. (2005). The relevance of delivery mode and other programme characteristics for the effectiveness of early childhood intervention. International Journal of Behavioral Development, 29, 35-47.CrossRef
go back to reference Sociaal en Cultureel Planbureau (2003). Rapportage minderheden. Onderwijs, arbeid en sociaal-culturele integratie. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Sociaal en Cultureel Planbureau (2003). Rapportage minderheden. Onderwijs, arbeid en sociaal-culturele integratie. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Sweet, M. A., & Appelbaum, M. I. (2004). Is home visiting an effective strategy? A meta-analytic review of home visiting programs for families with young children. Child Development, 75, 1435-1456.CrossRefPubMed Sweet, M. A., & Appelbaum, M. I. (2004). Is home visiting an effective strategy? A meta-analytic review of home visiting programs for families with young children. Child Development, 75, 1435-1456.CrossRefPubMed
go back to reference Van Tuijl, C. (2001). Effecten van Opstap Opnieuw. Effecten van een gezinsgericht stimuleringsprogramma bij Turkse en Marokkaanse gezinnen. Alkmaar: Extern Print. Van Tuijl, C. (2001). Effecten van Opstap Opnieuw. Effecten van een gezinsgericht stimuleringsprogramma bij Turkse en Marokkaanse gezinnen. Alkmaar: Extern Print.
go back to reference Van Tuijl, C. (2002). Effecten van Opstap Opnieuw bij follow-up. Effecten van Opstap Opnieuw bij Turkse en Marokkaanse leerlingen op middellange termijn. Alkmaar: Extern Print. Van Tuijl, C. (2002). Effecten van Opstap Opnieuw bij follow-up. Effecten van Opstap Opnieuw bij Turkse en Marokkaanse leerlingen op middellange termijn. Alkmaar: Extern Print.
go back to reference Van Tuijl, C. (2004). Lange termijn effecten van Opstap Opnieuw. Effecten van Opstap Opnieuw bij Turkse en Marokkaanse leerlingen zes jaar na beëindiging van het programma. Alkmaar: Extern Print. Van Tuijl, C. (2004). Lange termijn effecten van Opstap Opnieuw. Effecten van Opstap Opnieuw bij Turkse en Marokkaanse leerlingen zes jaar na beëindiging van het programma. Alkmaar: Extern Print.
go back to reference Van Tuijl, C., & Leseman, P. P. M. (2004). Improving mother-child interaction in low-income Turkish-Dutch families: an in-depth study of mechanisms mediating improvements resulting from participating in an home-based preschool intervention program. Infant and Child Development, 13, 323-340.CrossRef Van Tuijl, C., & Leseman, P. P. M. (2004). Improving mother-child interaction in low-income Turkish-Dutch families: an in-depth study of mechanisms mediating improvements resulting from participating in an home-based preschool intervention program. Infant and Child Development, 13, 323-340.CrossRef
go back to reference Van Tuijl, C., Leseman, P. P. M., & Rispens, J. (2001). Efficacy of an intensive home-based educational intervention program for 4-6 year old ethnic minority children in the Netherlands. International Journal of Behavioral Development, 25, 148-159.CrossRef Van Tuijl, C., Leseman, P. P. M., & Rispens, J. (2001). Efficacy of an intensive home-based educational intervention program for 4-6 year old ethnic minority children in the Netherlands. International Journal of Behavioral Development, 25, 148-159.CrossRef
go back to reference Vollebergh, W. A. M. (2003). Gemiste kansen. Culturele diversiteit en de jeugdzorg. Kind en Adolescent, 24, 209-221.CrossRef Vollebergh, W. A. M. (2003). Gemiste kansen. Culturele diversiteit en de jeugdzorg. Kind en Adolescent, 24, 209-221.CrossRef
Metagegevens
Titel
Opstap: opmerkelijke effecten
Auteur
Mevr. Dr. Cathy van Tuijl
Publicatiedatum
01-12-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2005
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060965

Andere artikelen Uitgave 4/2005

Kind en adolescent 4/2005 Naar de uitgave

Redactioneel

Zichtbaar maken