Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2010 | FIP Congres | Uitgave 2/2010

Podosophia 2/2010

Opleidingen diabetische voet zorg in ontwikkelingslanden: een curriculum voor assistenten diabetische voetzorg

Tijdschrift:
Podosophia > Uitgave 2/2010
Auteurs:
Karel Bakker, Margreet van Putten, Ali Foster, Vilma Urbančič-Rovan, Sue Tulley
Belangrijke opmerkingen

Tekst

Karel Bakkera, Margreet van Puttenb, Ali Fosterc, Vilma Urbančič-Rovand, Sue Tulleye
a Karel Bakker is gepensioneerd internist, endocrinoloog en diabetoloog, Heemstede, Nederland, en tevens voorzitter van de International Diabetes Federation Consultative Section and International Working Group on the Diabetic Foot.
b Margreet van Putten is arts en hoofddocent aan de opleiding Podotherapie, Fontys Paramedische Hogeschool te Eindhoven, Nederland.
c Ali Foster is voormalig Podotherapeutisch Specialist aan Kings College Hospital, Eastbourne, VK.
d Sue Tulley is Senior Podiatrist in de Verenigde Arabische Emiraten.
e Vilma Urbančič-Rovan is Universitair Hoofddocent Geneeskunde, University Medical Centre, Ljubljana, Slowenië.

Samenvatting

Wereldwijd leven er 285 miljoen mensen met diabetes en dit aantal bedraagt naar schatting 438 miljoen in 2030 (1). Als gevolg daarvan is ook het aantal mensen met een diabetische voet stijgende. Uit optelling van de epidemiologische rapportages uit alle regionen van de wereld komt een cijfer hoger dan een miljoen amputaties per jaar bij mensen met diabetes. Dat wil zeggen dat er elke halve minuut een been geamputeerd wordt vanwege diabetes (2).

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Podotherapeut Totaal

Binnen de bundel kunt u gebruik maken van boeken, tijdschriften, e-learnings, web-tv's en uitlegvideo's. BSL Podotherapeut Totaal is overal toegankelijk; via uw PC, tablet of smartphone.

Podosophia

Podosophia stelt zich ten doel de beroepsgroep van podotherapeuten te voorzien van informatie die nodig is voor het inhoudelijk uitoefenen van het vak en het voeren van de praktijk. Daarbij is ook rui ...

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2010

Podosophia 2/2010 Naar de uitgave