Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Opleiden op de werkplek

Auteur : Marcel van der Klink

Gepubliceerd in: Handboek human resource development

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Daar waar tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw het schoolse opleiden de dominante vorm van opleiden in arbeidsorganisaties was, kunnen we nu stellen dat het leren en opleiden in de werksituatie de meest populaire vorm is geworden. In deze bijdrage gaan we in op de achtergronden van deze omslag in het denken over leren en opleiden. Voorts staan we stil bij een van de bekendste vormen van leren in de werksituatie, namelijk het opleiden op de werkplek. Ingegaan wordt op de definitie van opleiden op de werkplek, de effectiviteit ervan en de vele factoren die hieraan bijdragen. Deze schets zal inzichtelijk maken dat opleiden op de werkplek niet per definitie een effectieve vorm van opleiden is. Niettemin blijft opleiden op de werkplek populair, zoals ook duidelijk zal worden uit de schets van enkele actuele ontwikkelingen in de praktijk van opleiden op de werkplek waarmee dit hoofdstuk wordt afgesloten.

Metagegevens
Titel
Opleiden op de werkplek
Auteur
Marcel van der Klink
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8565-2_15