Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Opbouwen van de kennisbasis binnen competentiegericht onderwijs

Auteurs : Marijke van Bommel, Lisbeth Verharen, Marjoleine Vosselman

Gepubliceerd in: De sociaal-agogische kennisbasis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een kennisbasis opbouwen en onderhouden doe je zelf, maar niet alleen. Op verschillende manieren krijg je hierbij begeleiding en ondersteuning: vanuit de opleiding, je praktijkbegeleider, de mediatheek en medestudenten. Welke vormen van begeleiding en ondersteuning jou op welke manier verder kunnen helpen, is een vraag die je uiteindelijk zelf moet beantwoorden. Studenten hebben verschillende talenten en leerstijlen. De ene student kan kennis het beste tot zich nemen door voorbeelden vanuit de praktijk te horen, de ander door de theorie te lezen en weer een ander heeft er beelden bij nodig. Door je bewust te zijn van jouw leerstijl, kun je effectiever en efficiënter je kennisbasis opbouwen. Je zorgt er dan zelf voor dat je gebruikmaakt van de mogelijkheden die je worden aangeboden. Een studente die bijvoorbeeld weet dat kennis bij haar beter beklijft als zij de inzichten kan koppelen aan de praktijk, probeert bij een hoorcollege in gedachten voortdurend een link te leggen tussen wat ze hoort en wat dit kan betekenen voor het werken in de praktijk. Als het haar niet lukt, vraagt ze de docent om hulp hierbij. In dit hoofdstuk gaan we in op de vormen van begeleiding en ondersteuning die je van anderen mag verwachten. Als je dit aanbod leert herkennen, kun je er ook bewuster van profiteren.
Metagegevens
Titel
Opbouwen van de kennisbasis binnen competentiegericht onderwijs
Auteurs
Marijke van Bommel
Lisbeth Verharen
Marjoleine Vosselman
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8750-2_5