01-08-2008
Op Koers: groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstraining voor chronisch zieke kinderen
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 4/2008
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Doel. In dit artikel wordt verslag gedaan van 1) de opzet van een programma van groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstraining voor kinderen en adolescenten met verschillende chronische ziekten, en 2) een onderzoek naar de effectiviteit van deze groepsinterventie.
Methode. Het cursusprogramma, genaamd Op Koers, is gebaseerd op a) principes die bekend zijn vanuit de cognitieve gedragstherapie, en b) eerder onderzoek naar de toepassing van copingstrategieën door kinderen en adolescenten met een chronische ziekte. Het programma omvat cursussen van elk zes sessies, verschillend voor kinderen en adolescenten. De interventie werd geëvalueerd met gebruik van gestandaardiseerde en zelf ontwikkelde vragenlijsten.
Resultaten. De gegevens van 109 patiënten konden worden gebruikt voor de eerste evaluatie van de effecten van deze groepsinterventie. Positieve effecten werden direct na afloop van de cursus vastgesteld op verschillende psychologische maten, maar ook in een follow-upmeting zes maanden later. De verbeteringen deden zich voor op het gebied van de algemene kwaliteit van leven, het emotioneel functioneren, de sociale competentie, actief informatie vergaren, het gebruik van ontspanningstechnieken en positief denken.
Conclusie. Deelname aan de groepsinterventie heeft een significante en positieve invloed op het welbevinden van chronisch zieke kinderen. Implementatie en vervolgonderzoek naar de effectiviteit van de interventie wordt aanbevolen.