Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2015

01-02-2015 | Voor de praktijk

‘Op eigen kracht’: innovatieve serious game als geaccrediteerde nascholing over zelfredzaamheid voor huisartsen ook geschikt voor bedrijfsartsen

Auteurs: Bas Smallenbroek, Mr. drs. Rolf de Vries, Drs. Arianne Lindhout

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Serious gaming is een innovatieve vorm van kwaliteitsbevordering die ook binnen de zorg aan draagvlak wint. Dit artikel belicht deze trend vanuit de eerste game die als nascholing voor huisartsen is geaccrediteerd, ‘Op eigen kracht’. Daarnaast wordt ingegaan op de beoordeling van de geschiktheid voor de deskundigheidsbevordering van bedrijfsartsen. Dit laatste leidde er uiteindelijk toe dat de nascholing van ‘Op eigen kracht’ ook als eerste serious game voor bedrijfsartsen is geaccrediteerd.
Literatuur
go back to reference Bartle RA. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit MUDs. Journal of MUD Research 1996; 1: 1.CrossRef Bartle RA. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit MUDs. Journal of MUD Research 1996; 1: 1.CrossRef
go back to reference Zichermann G, Cunningham C. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Media 2011. Ch. 4. Zichermann G, Cunningham C. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Media 2011. Ch. 4.
go back to reference | Beenkens FHC. Acceptance of e-Health Technology, a patient perspective [proefschrift]. 2011. | Beenkens FHC. Acceptance of e-Health Technology, a patient perspective [proefschrift]. 2011.
go back to reference | Simmons SM, et al. Activation of patients for successful self-management. J Ambul Care Manage 2009; 32: 16-23.CrossRefPubMed | Simmons SM, et al. Activation of patients for successful self-management. J Ambul Care Manage 2009; 32: 16-23.CrossRefPubMed
go back to reference | McCallum S. Gamification and serious games for personalized health. Stud Health Technol Inform 2012; 177: 85-96.PubMed | McCallum S. Gamification and serious games for personalized health. Stud Health Technol Inform 2012; 177: 85-96.PubMed
go back to reference | Heapy A, et al. Intersession coping skill practice mediates the relationship between readiness for self-management treatment and goal accomplishment. Pain 2005; 118: 360-8.CrossRefPubMed | Heapy A, et al. Intersession coping skill practice mediates the relationship between readiness for self-management treatment and goal accomplishment. Pain 2005; 118: 360-8.CrossRefPubMed
go back to reference | Bergeron BP. Learning & retention in adaptive serious games. Stud Health Technol Inform 2008; 132: 26-30.PubMed | Bergeron BP. Learning & retention in adaptive serious games. Stud Health Technol Inform 2008; 132: 26-30.PubMed
go back to reference | Adams SA, et al. Use of “serious health games” in health care: a review. Stud Health Technol Inform 2010; 157: 160-6.PubMed | Adams SA, et al. Use of “serious health games” in health care: a review. Stud Health Technol Inform 2010; 157: 160-6.PubMed
go back to reference | Lawn S, et al. Supporting self-management of chronic health conditions: common approaches. Patient Educ Couns 2010; 80: 205-11.CrossRefPubMed | Lawn S, et al. Supporting self-management of chronic health conditions: common approaches. Patient Educ Couns 2010; 80: 205-11.CrossRefPubMed
go back to reference | McCrae RR, et al. Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the perspective of the five-factor model of personality. J Pers 1989; 57: 17-40.CrossRefPubMed | McCrae RR, et al. Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the perspective of the five-factor model of personality. J Pers 1989; 57: 17-40.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
‘Op eigen kracht’: innovatieve serious game als geaccrediteerde nascholing over zelfredzaamheid voor huisartsen ook geschikt voor bedrijfsartsen
Auteurs
Bas Smallenbroek
Mr. drs. Rolf de Vries
Drs. Arianne Lindhout
Publicatiedatum
01-02-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-015-0030-4

Andere artikelen Uitgave 2/2015

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2015 Naar de uitgave