Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Onvrede, klachten en claims

Auteurs : Mr. A. W. Hielkema, A. Smilde

Gepubliceerd in: Handboek praktijkvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Geen enkele huisarts wil graag te maken krijgen met klachten, claims of juridische trajecten. Dat lukt niet altijd. In dit hoofdstuk geven we inzicht in de regels en procedures van het juridisch domein. Die kennis kan helpen om goed om te gaan met problemen en in bepaalde gevallen zelfs om problemen te voorkomen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Een incident is volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg een onverwachte of onbedoelde gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg met al dan niet (mogelijk) merkbare gevolgen voor de patiënt.
 
2
Op grond van de WGBO (artikel 459 boek 7 BW) is de huisarts verplicht te borgen dat de zorgverlening buiten de waarneming van derden plaatsvindt.
 
3
Dit lijkt te volgen uit de KNMG-handreiking voor artsen over het opnemen van gesprekken door patiënten https://​tinyurl.​com/​gesprekken-opnemen.
 
Metagegevens
Titel
Onvrede, klachten en claims
Auteurs
Mr. A. W. Hielkema
A. Smilde
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2647-1_6