Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 6/2006

01-12-2006 | Artikelen

Ontwikkeling van hersenen en gedrag bij kinderen: enkele opmerkingen inzake de state of the art in wetenschappelijk onderzoek en praktijk

Auteur: Prof. dr. Alex Kalverboer

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 6/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Sinds circa 1950 zijn binnen de medische en gedragswetenschappen meer of minder systematisch pogingen gedaan organismen met een relatief hoog ontwikkelingsrisico vroeg in de ontwikkeling te detecteren. Dit streven was sterk gericht op klinische beelden als mbd (Minimal Brain Dysfunction), dyslexie, autisme, ‘syndromen’, die geacht werden op enige wijze met een niet-optimaal functionerend zenuwstelsel verband te houden, mogelijk in samenhang met een structureel hersendefect. Doorgaans werden (en worden nog steeds) groepen met elkaar vergeleken die uitsluitend op basis van bepaalde vroege medische (pre- en perinatale) condities zijn onderscheiden, zoals te vroege geboorte, intra-uterine groeiretardatie, anoxie/hypoxie en een langdurige bevalling. Nog steeds is het gangbaar dergelijke risicocondities te relateren aan uitkomsten van (weinig gestandaardiseerd) klinisch onderzoek, psychologische tests en, minder frequent, aan gegevens ontleend aan vragenlijsten die ingevuld zijn door ouders of onderwijzers. Dit alles heeft in de afgelopen decennia geresulteerd in een enorm aantal studies, die eventueel statistische verschillen tussen risico- en controlegroepen te zien geven, zonder dat deze echter in termen van specifieke risicomechanismen kunnen worden verklaard. Het longitudinaal opgezette New York Collaborative Project (Laufer & Denhoff, 1957) was een verbetering. Door gebreken in het neonataal neurologisch onderzoek en te diffuus gedefinieerde klinische syndromen leverde het echter geen bruikbare inzichten op voor de eventuele werkzaamheid van bepaalde risicocondities. …
Literatuur
go back to reference Butcher, Ph. R. (2000). Longitudinal studies of visual attention in infants: the early development of disengagement and inhibition of return. Aton, Meppel. Butcher, Ph. R. (2000). Longitudinal studies of visual attention in infants: the early development of disengagement and inhibition of return. Aton, Meppel.
go back to reference Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, (4th edition) dsm-iv (1994). Washington D.C., American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, (4th edition) dsm-iv (1994). Washington D.C., American Psychiatric Association.
go back to reference Johnson, M.h., Posner, M.I .& Rothbart, M.K. (1991). Components of visual orienting in infancy; contingency learning, anticipatory looking and disengaging. Journal of cognitive neuroscience, 3, 336–343. Johnson, M.h., Posner, M.I .& Rothbart, M.K. (1991). Components of visual orienting in infancy; contingency learning, anticipatory looking and disengaging. Journal of cognitive neuroscience, 3, 336–343.
go back to reference Kalverboer, A.F. (1974). Het probleem van de kooi. Van Loghum Slaterus, Deventer. Kalverboer, A.F. (1974). Het probleem van de kooi. Van Loghum Slaterus, Deventer.
go back to reference Kalverboer, A.F. (1975). A neurobehavioural study in preschool children. Clinics in Developmental Medicine, 54, Heinemann, Londen. Kalverboer, A.F. (1975). A neurobehavioural study in preschool children. Clinics in Developmental Medicine, 54, Heinemann, Londen.
go back to reference Kalverboer, A.F. (2002). Van mbd tot adhd en dcd: concepten, hun historie en huidige positie. In: Kalverboer, A.F. (red.), De nieuwe buitenbeentjes. Lemniscaat, Rotterdam. Kalverboer, A.F. (2002). Van mbd tot adhd en dcd: concepten, hun historie en huidige positie. In: Kalverboer, A.F. (red.), De nieuwe buitenbeentjes. Lemniscaat, Rotterdam.
go back to reference Kalverboer, A.F., Genta, M.L. & Hopkins, J.B. (red.)(1999). Current issues in developmental psychology: biopsychological perspectives. Kluwer, Dordrecht. Kalverboer, A.F., Genta, M.L. & Hopkins, J.B. (red.)(1999). Current issues in developmental psychology: biopsychological perspectives. Kluwer, Dordrecht.
go back to reference Kalverboer, A.F. & Gramsbergen, A. (red.) (2001). Handbook of Brain and Behaviour in Human Development. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. Kalverboer, A.F. & Gramsbergen, A. (red.) (2001). Handbook of Brain and Behaviour in Human Development. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
go back to reference Laufer, M.W. & Denhoff, E. (1957). Hyperkinetic behavior syndrome in children. Journal of Pediatrics, 5550,463–474. Laufer, M.W. & Denhoff, E. (1957). Hyperkinetic behavior syndrome in children. Journal of Pediatrics, 5550,463–474.
go back to reference Ounsted, C.A. (1955). The hyperkinetic syndrome in epileptic children. Lancet 2, 303–311. Ounsted, C.A. (1955). The hyperkinetic syndrome in epileptic children. Lancet 2, 303–311.
go back to reference Papou ek, H., Papou ek, M. & Koester, L.S. (1999). Early integration of experience: the interplay of nature and culture. In: A.F. Kalverboer, M.L.Genta en M.I. Posner & M.K. Rothbart (1991) Attentional mechanisms and conscious experience. In: A.D. Milneren, M.D. Rugg (red.). The neuropsychology of consciousness (91–112) Acad. Press, Londen. Papou ek, H., Papou ek, M. & Koester, L.S. (1999). Early integration of experience: the interplay of nature and culture. In: A.F. Kalverboer, M.L.Genta en M.I. Posner & M.K. Rothbart (1991) Attentional mechanisms and conscious experience. In: A.D. Milneren, M.D. Rugg (red.). The neuropsychology of consciousness (91–112) Acad. Press, Londen.
go back to reference Prechtl, H.F.R. & Beintema D.J. (1964). The neurological examination of the full-term newborn infant. Clinics in Developmental Medicine, 12. Heinemann, Londen. Prechtl, H.F.R. & Beintema D.J. (1964). The neurological examination of the full-term newborn infant. Clinics in Developmental Medicine, 12. Heinemann, Londen.
go back to reference Rose, S. (1976). The conscious brain, Penguin Books, Londen. Rose, S. (1976). The conscious brain, Penguin Books, Londen.
go back to reference Swanson, J., Posner, M.I., Cantwell, D. et al. (1998). Attention-hyperactivity disorder: symptom domains, cognitive processes, and neural networks. In: R. Parasuraman. The attentive brain, 445–460, mit Press, Cambridge, usa. Swanson, J., Posner, M.I., Cantwell, D. et al. (1998). Attention-hyperactivity disorder: symptom domains, cognitive processes, and neural networks. In: R. Parasuraman. The attentive brain, 445–460, mit Press, Cambridge, usa.
go back to reference Touwen, B.C.L. (1979). The examination of the child with minor neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine, 71, Heinemann, Londen. Touwen, B.C.L. (1979). The examination of the child with minor neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine, 71, Heinemann, Londen.
go back to reference Van der Meere, J.J. (1996). The role of attention. In: S. Sandberg (red). Monographs on child and adolescent psychiatry: hyperactivity disorders of childhood,111–148. Cambridge University Press, Cambridge, uk. Van der Meere, J.J. (1996). The role of attention. In: S. Sandberg (red). Monographs on child and adolescent psychiatry: hyperactivity disorders of childhood,111–148. Cambridge University Press, Cambridge, uk.
go back to reference Wijnroks, L. (1997). Mother-infant interaction and contingency learning in preterm infants. Early development and parenting, 6,27–36. Wijnroks, L. (1997). Mother-infant interaction and contingency learning in preterm infants. Early development and parenting, 6,27–36.
go back to reference Wolff, P.H. (1987). The development of behavioural states and the expression of emotions in early infancy. Univ. of Chicago Press, Chicago. Wolff, P.H. (1987). The development of behavioural states and the expression of emotions in early infancy. Univ. of Chicago Press, Chicago.
Metagegevens
Titel
Ontwikkeling van hersenen en gedrag bij kinderen: enkele opmerkingen inzake de state of the art in wetenschappelijk onderzoek en praktijk
Auteur
Prof. dr. Alex Kalverboer
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 6/2006
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03079109

Andere artikelen Uitgave 6/2006

Neuropraxis 6/2006 Naar de uitgave