TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2014

Ontwikkeling van een onderbouwd evaluatieinstrument voor de practice-based interventie ‘cursus Evenwicht’

Stappenplan ontwikkeling evaluatie-instrument voor praktijkinterventie

Auteurs: Ellen van Dongen, Christien Pieterse, Annemien Haveman-Nies

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 6/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de gezondheidsbevordering worden veel practice-based interventies uitgevoerd, die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd en waarvan het lastig is de effectiviteit aan te tonen. Een van deze interventies is de cursus Evenwicht van de GGD Noord- en Oost-Gelderland, voor kinderen met overgewicht en hun ouder(s). Dit artikel beschrijft in heldere stappen hoe voor de cursus Evenwicht een interventietheorie is opgesteld en aan de hand daarvan een evaluatie-instrument is ontwikkeld. In elke stap is intensief gebruik gemaakt van zowel kennis uit de wetenschap (onder andere empirische studies) en kennis uit de praktijk (onder andere via interviews met cursusleiders). De wisselwerking tussen beide werkvelden is uitgebreid beschreven en kan als handleiding dienen voor de onderbouwing en evaluatie van andere praktijkinterventies. In de eerste stap zijn de cursusdoelen gespecificeerd, ofwel de verandering in gedrag waar de cursus aan probeert bij te dragen. Bij de tweede stap is onderzocht via welke gedragsdeterminanten de cursusactiviteiten inspelen op de doelgedragingen. Vervolgens zijn op basis van deze uitkomsten evaluatievragenlijsten opgesteld, die na een pre-test praktisch bruikbaar zijn bevonden voor de evaluatie van de cursus. De stappen die in dit artikel beschreven worden, zijn bruikbaar voor het opstellen van de interventietheorie en evaluatie-instrumenten voor andere practice-based interventies.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Ontwikkeling van een onderbouwd evaluatieinstrument voor de practice-based interventie ‘cursus Evenwicht’
Stappenplan ontwikkeling evaluatie-instrument voor praktijkinterventie
Auteurs
Ellen van Dongen
Christien Pieterse
Annemien Haveman-Nies
Publicatiedatum
01-06-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 6/2014
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-014-0089-9