Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

33. Ontwikkeling en implementatie van gendersensitief medisch onderwijs

Auteurs : dr. Doreth Teunissen, prof. dr. Toine Lagro-Janssen

Gepubliceerd in: Gendersensitieve huisartsgeneeskunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel uit onderzoek steeds meer kennis over sekse en gender in ziekte en gezondheid ter beschikking komt, verloopt de implementatie van deze kennis in het medisch onderwijs en de dagelijkse praktijk traag. Daarom zijn de afgelopen decennia projecten uitgevoerd om een adequate implementatie van genderaspecten in het medisch onderwijs te faciliteren. Gendersensitieve medische zorg begint immers met het aanbieden van gendersensitief onderwijs aan medisch studenten en artsen in de vervolgopleiding tot specialist. Dit hoofdstuk beschrijft de stand van zaken van gendersensitief onderwijs in het basiscurriculum van de acht medische faculteiten en van een aantal vervolgopleidingen. We onderzoeken faciliterende en belemmerende factoren bij de ontwikkeling en implementatie van gendersensitief onderwijs en reflecteren op de lessen die we hebben geleerd. Op basis hiervan trekken we conclusies en doen we concrete aanbevelingen voor de toekomst.
Literatuur
1.
go back to reference Fauser BCJM, Lagro-Janssen ALM, Bos AME. Handboek vrouwspecifieke geneeskunde. Houten: Prelum Uitgevers; 2013. Fauser BCJM, Lagro-Janssen ALM, Bos AME. Handboek vrouwspecifieke geneeskunde. Houten: Prelum Uitgevers; 2013.
2.
go back to reference Lagro-Janssen ALM, Dijkstra AF, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. Gender bias in medical textbooks: examples from coronary heart disease, depression, alcohol abuse and pharmacology. Med Educ. 2008;42:1021–8.CrossRef Lagro-Janssen ALM, Dijkstra AF, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. Gender bias in medical textbooks: examples from coronary heart disease, depression, alcohol abuse and pharmacology. Med Educ. 2008;42:1021–8.CrossRef
4.
go back to reference Lagro-Janssen ALM. De tweeslachtigheid van het verschil. Huisarts Wet. 1997;40:486–91. Lagro-Janssen ALM. De tweeslachtigheid van het verschil. Huisarts Wet. 1997;40:486–91.
5.
go back to reference Lagro-Janssen ALM, Noordenbos G. Sekseverschillen in ziekte en gezondheid. Nijmegen: SUN; 1997. Lagro-Janssen ALM, Noordenbos G. Sekseverschillen in ziekte en gezondheid. Nijmegen: SUN; 1997.
6.
go back to reference WHO, Garcia-Moreno C: integrating gender into the curricula for health professionals. Department of Gender, Women and Health (GWH), World Health Organization; 2006. WHO, Garcia-Moreno C: integrating gender into the curricula for health professionals. Department of Gender, Women and Health (GWH), World Health Organization; 2006.
7.
go back to reference Zelek B, Phillips SP, Lefebvre Y. Gender sensitivity in medical curricula. Can Med Assoc J. 1997;156:1297–300. Zelek B, Phillips SP, Lefebvre Y. Gender sensitivity in medical curricula. Can Med Assoc J. 1997;156:1297–300.
8.
go back to reference Van der Sanden J, Frijns T, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke geneeskunde in het medisch onderwijscurriculum. (Projectverslag) Nijmegen: KUN, Faculteit der Geneeskunde; 1999. Van der Sanden J, Frijns T, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke geneeskunde in het medisch onderwijscurriculum. (Projectverslag) Nijmegen: KUN, Faculteit der Geneeskunde; 1999.
9.
go back to reference Lagro-Janssen ALM. De integratie van de factor sekse binnen het basiscurriculum. TSG. 2002;80:269–71. Lagro-Janssen ALM. De integratie van de factor sekse binnen het basiscurriculum. TSG. 2002;80:269–71.
10.
go back to reference Mans JLJ, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. De rol van het digitaal kenniscentrum seksespecifiek medisch onderwijs bij de integratie van sekse in het medisch onderwijs. Tijdschr Med Onderw. 2006;25:13. Mans JLJ, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. De rol van het digitaal kenniscentrum seksespecifiek medisch onderwijs bij de integratie van sekse in het medisch onderwijs. Tijdschr Med Onderw. 2006;25:13.
11.
go back to reference Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. Evaluatie van het landelijk project integratie van sekse in het medisch basiscurriculum. Tijdschr Med Onderw. 2007;26:175–80.CrossRef Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. Evaluatie van het landelijk project integratie van sekse in het medisch basiscurriculum. Tijdschr Med Onderw. 2007;26:175–80.CrossRef
12.
go back to reference Verdonk P, Benschot YWM, Haes JCJM, Lagro-Janssen ALM. Making a gender difference: case studies of gender mainstreaming in medical education. Med Teach. 2008;30:194–201.CrossRef Verdonk P, Benschot YWM, Haes JCJM, Lagro-Janssen ALM. Making a gender difference: case studies of gender mainstreaming in medical education. Med Teach. 2008;30:194–201.CrossRef
14.
go back to reference Lagro-Janssen ALM, Mans LJL. Sekse, seksualiteit en multiculturaliteit, een nieuw keuzeblok aan de faculteit der geneeskunde Nijmegen. Tijdschr Seksuologie. 2003;27:20–3. Lagro-Janssen ALM, Mans LJL. Sekse, seksualiteit en multiculturaliteit, een nieuw keuzeblok aan de faculteit der geneeskunde Nijmegen. Tijdschr Seksuologie. 2003;27:20–3.
15.
go back to reference Schiebinger L, Klinge I, De Madariaga S, et al., editors (2011–2013) Gendered Innovations in Science, Health & Medicine, Engineering and Environment (genderedinnovation.stanford.edu). Schiebinger L, Klinge I, De Madariaga S, et al., editors (2011–2013) Gendered Innovations in Science, Health & Medicine, Engineering and Environment (genderedinnovation.stanford.edu).
16.
go back to reference Canadian institutes of health research, institute of gender and health. What’s sex and gender got to do with it? Integrating sex and gender into health research. Ottawa: CIHR Publishing Office; 2003. Canadian institutes of health research, institute of gender and health. What’s sex and gender got to do with it? Integrating sex and gender into health research. Ottawa: CIHR Publishing Office; 2003.
17.
go back to reference WizemannT PM, editor. Exploring the biological contributions to humans health: does sex matters. Washington, DC: National Academic Press; 2001. WizemannT PM, editor. Exploring the biological contributions to humans health: does sex matters. Washington, DC: National Academic Press; 2001.
18.
go back to reference Risberg G. ‘I am solely a professional- neutral and genderless’: on gender bias and gender awareness in the medical profession (dissertatie). Umea University; 2004. Risberg G. ‘I am solely a professional- neutral and genderless’: on gender bias and gender awareness in the medical profession (dissertatie). Umea University; 2004.
19.
go back to reference Ludwig S, Oertelt-Prigione S, Kurmeyer C, Gross M, Gruters-Kieslich A, Regitz-Zagrosek V, Peters H. A successful strategy to integrate sex and gender medicine into a newly developed medical curriculum. J Womens Health. 2015;24(12):996–1005.CrossRef Ludwig S, Oertelt-Prigione S, Kurmeyer C, Gross M, Gruters-Kieslich A, Regitz-Zagrosek V, Peters H. A successful strategy to integrate sex and gender medicine into a newly developed medical curriculum. J Womens Health. 2015;24(12):996–1005.CrossRef
20.
go back to reference Teunissen TAM, Lagro-Janssen ALM, Fluit L. Obstacles and Facilitators of Implementation Gendersensitive Medicine in Dutch Medical Curricula: a case study. Submitted. Teunissen TAM, Lagro-Janssen ALM, Fluit L. Obstacles and Facilitators of Implementation Gendersensitive Medicine in Dutch Medical Curricula: a case study. Submitted.
21.
go back to reference Lagro-Janssen ALM, Scholte J, Meulen van der F. De implementatie van sekse en gender in het bachelor curriculum van de acht medische faculteiten (eindrapport). Nijmegen: Radboudumc Vrouwenstudies Medische Wetenschappen; 2017. Lagro-Janssen ALM, Scholte J, Meulen van der F. De implementatie van sekse en gender in het bachelor curriculum van de acht medische faculteiten (eindrapport). Nijmegen: Radboudumc Vrouwenstudies Medische Wetenschappen; 2017.
22.
go back to reference Van der Meulen F, Fluit C, Albers M, Laan R, Lagro-Janssen ALM. Successfully sustaining sex and gender issues in undergraduate medical education: a case study. Adv Health Sci Educ. 2017;22:1057–70.CrossRef Van der Meulen F, Fluit C, Albers M, Laan R, Lagro-Janssen ALM. Successfully sustaining sex and gender issues in undergraduate medical education: a case study. Adv Health Sci Educ. 2017;22:1057–70.CrossRef
23.
go back to reference Van der Sanden J, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke differentiatie van het onderwijs in de Vervolgopleiding Huisartsen. Nijmegen: KU; 2000 (intern rapport). Van der Sanden J, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke differentiatie van het onderwijs in de Vervolgopleiding Huisartsen. Nijmegen: KU; 2000 (intern rapport).
24.
go back to reference Steendam J, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke aspecten in de huisartsopleiding: een onderwijsprogramma. Tijdschr Med Onderw. 2002;21(6):274–8.CrossRef Steendam J, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke aspecten in de huisartsopleiding: een onderwijsprogramma. Tijdschr Med Onderw. 2002;21(6):274–8.CrossRef
25.
go back to reference Dielissen P. Gender medicine in GP training. Design, evaluation and development. (dissertatie) Nijmegen: Radbouduniversiteit; 2012. Dielissen P. Gender medicine in GP training. Design, evaluation and development. (dissertatie) Nijmegen: Radbouduniversiteit; 2012.
26.
go back to reference Celik H, Klinge I, Van der Weijden T, Widdershoven GAM, Lagro-Janssen ALM. Gender sensitivity among general practitioners: results of a training programme. BMC Medical Education. 2008;8:36. Celik H, Klinge I, Van der Weijden T, Widdershoven GAM, Lagro-Janssen ALM. Gender sensitivity among general practitioners: results of a training programme. BMC Medical Education. 2008;8:36.
27.
go back to reference Dielissen P, Verdonk P, Wieringa-de Waard M, Bottema B, Lagro-Janssen ALM. The effect of gender medicine education in GP training: a prospective cohort study. Perspectives on medical education. 2014;3:343–56.CrossRef Dielissen P, Verdonk P, Wieringa-de Waard M, Bottema B, Lagro-Janssen ALM. The effect of gender medicine education in GP training: a prospective cohort study. Perspectives on medical education. 2014;3:343–56.CrossRef
29.
go back to reference Van de Pol M, Hacfoort M, Laan R. Raamplan artsopleiding 2020. NFU; 2020. Van de Pol M, Hacfoort M, Laan R. Raamplan artsopleiding 2020. NFU; 2020.
30.
go back to reference Scholte JK, Van der Meulen FW, Teunissen TAM, Laan RF, Fluit CR, Lagro-Janssen ALM. Exploring the views of successful applicants for medical school about gender medicine using a gender-sensitive video assignment. BMC Med Educ. 2020;20:1–9.CrossRef Scholte JK, Van der Meulen FW, Teunissen TAM, Laan RF, Fluit CR, Lagro-Janssen ALM. Exploring the views of successful applicants for medical school about gender medicine using a gender-sensitive video assignment. BMC Med Educ. 2020;20:1–9.CrossRef
31.
go back to reference Teunissen TAM, Scholte JK, Vermeulen F, Lagro-Janssen ALM, Fluit L. Struggles with sex and gender. Perpectives of first year medical Students: a focus group study. J Educ Issues 2021;7(1):216–32. Teunissen TAM, Scholte JK, Vermeulen F, Lagro-Janssen ALM, Fluit L. Struggles with sex and gender. Perpectives of first year medical Students: a focus group study. J Educ Issues 2021;7(1):216–32.
Metagegevens
Titel
Ontwikkeling en implementatie van gendersensitief medisch onderwijs
Auteurs
dr. Doreth Teunissen
prof. dr. Toine Lagro-Janssen
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2707-2_33