Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Online samenwerken in teams

Auteurs : Sibrenne Wagenaar, Joitske Hulsebosch

Gepubliceerd in: En nu online ...

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Wat kunnen sociale media betekenen voor leren en samenwerken in organisaties en teams? Sociale media maken het mogelijk om virtueel samen te werken in een team, met collega’s uit je eigen organisatie, maar ook uit andere organisaties; je hoeft niet langer bij elkaar op kantoor te zitten om te ‘overleggen’. Hoe doe je dit? Is het nodig dat je duidelijk afspraken maakt over hoe je tools gebruikt? We zullen in dit hoofdstuk eerst aandacht besteden aan virtuele teams, maar ook aangeven hoe je met webtools het leren en samenwerken in teams die wel op dezelfde locatie zitten kunt ondersteunen. We introduceren de rol van een technology steward en het begrip ‘de grenzeloze facilitator’. We presenteren een stappenplan om tools te introduceren bij teams die op afstand samenwerken. Vervolgens besteden we aandacht aan leren in teams en specifieke interventies om met sociale media het teamwerk te versterken. Wat kun je met sociale media bij teams die niet goed functioneren?
Voetnoten
2
Wenger, E., White, N. & Smith, J. (2009). Digital Habitats, stewarding technology for communities. CPsquare.
 
3
King, K. (1999). Group dynamics for the online professor. Gedownload van: http://​ausweb.​scu.​edu.​au/​aw99/​papers/​king/​paper.​html
 
4
Senge, Peter M. (1990). The fifth discipline. The art and practice of the learning organisation. New York: Random House.
 
5
De term grenzeloos faciliteren van teamleren is geïnspireerd op het artikel van Lisa Kimball et al., Boundaryless Facilitation, maximazing team learning through boundaryless facilitation. Te downloaden via: www.​co-i-l.​com/​coil/​knowledge-garden/​vc/​index.​shtml
 
6
Homan, dr. T.H. (2001). Faciliteren van het leren van teams. In: Handboek effectief opleiden, december 2001.
 
7
Kimball, Lisa et al. (2001). Boundaryless facilitation: maximizing team learning through boundaryless facilitation. Te downloaden van: www.​co-i-l.​com/​coil/​knowledge-garden/​vc/​boundaryless_​facilitation.​doc
 
8
Bion, W.R. (1961). Experiences in groups. London: Tavistock.
 
9
Callahan, S., Schenk, M. & White, N. Building a collaborative workplace. Te downloaden via: www.​anecdote.​com.​au/​whitepapers.​php?​wpid=​15
 
10
Zie bijvoorbeeld: De nieuwe professional: het belang van autonomie en persoonlijk ondernemerschap. HRD Thema nummer 1, 2004.
 
11
Bron: Het nieuwe werken is vooral een management vraagstuk. Management Team 29-05-09.
 
12
Bron: Interview met Rolf Kleef van Nivocer (www.​drostan.​org).
 
Metagegevens
Titel
Online samenwerken in teams
Auteurs
Sibrenne Wagenaar
Joitske Hulsebosch
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9746-4_8