Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2012 | casuïstische mededelingen | Uitgave 5/2012

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2012

Ongewone intoxicaties bij adolescenten

Tijdschrift:
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde > Uitgave 5/2012
Auteurs:
Dhr. dr. Bert Holvast, dhr. drs. Dirk-Jan Pot, dhr. prof.dr. Cock H. Schröder
Belangrijke opmerkingen
aios kindergeneeskunde
kinderarts
kinderarts

Samenvatting

We bespreken twee adolescenten met een bewustzijnsdaling door onbekende oorzaak. Deze casus illustreren hoe intoxicaties zich bij adolescenten kunnen presenteren en welke klinische overwegingen zich hierbij voordoen. Patiënt 1, een 13-jarige jongen, werd door zijn vader binnengebracht.Wegens bewustzijnsdaling e.c.i. werd flumazenil toegediend, waarna hij weer bij bewustzijn kwam. Patiënt 2, een 16-jarig meisje, werd bewusteloos binnengebracht door ambulancepersoneel. Een (hetero)anamnese was niet mogelijk. Op klinische gronden werd een intoxicatie met gammahydroxyboterzuur (GHB) vermoed. Dilemma’s met betrekking tot de therapeutische benadering (intubatie en medicatie) worden besproken. Als leerpunten komen uit dit tweetal patiëntencasus naar voren: de diagnostische waarde van flumazenil bij bewustzijnsverlies e.c.i. en de benadering van mogelijke GHB-intoxicaties bij adolescenten in de acute situatie.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Tijdschrift voor kindergeneeskunde

Het tijdschrift voor kindergeneeskunde is een zeer gedegen wetenschappelijk vakblad waarin alle ontwikkelingen op dit zeer uitgebreide medische deelgebied aan de orde komen. Het tijdschrift verschijnt zes maal per jaar, waaronder minimaal één themanummer.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2012

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2012 Naar de uitgave