Abstract
Het stimuleren van onderzoek van onderwijs in de gezondheidszorg is een van de missies van de NVMO. Bij de start van de vereniging in 1972 werd er in Nederland vrijwel geen onderzoek van onderwijs uitgevoerd. Er was wel belangstelling, maar weinig kennis en geen infrastructuur. Dat is inmiddels sterk veranderd en de NVMO heeft daar een belangrijke rol in vervuld. Die rol is gedeeltelijk een katalyserende werking geweest. Zo werd met de instelling van een bijzondere NVMO-leerstoel, de eerste specifieke leerstoel op het gebied van medisch onderwijs in Nederland, een signaal afgegeven dat geen verenigingsvervolg behoefde. In diverse medische faculteiten werden na 1991 onderwijsleerstoelen ingesteld. Anno 2012 zijn er tientallen leerstoelen in het onderwijs in de gezondheidszorg. Dit heeft ook effect gehad op het onderzoek. Immers, deze leeropdrachten impliceerden ook onderzoek van onderwijs. Alle hoogleraren hebben inmiddels promovendi gehad en publicaties geproduceerd. Zonder de eerste leerstoel en zonder het platform van het NVMO Congres zou dit zeker minder sterk zijn ontwikkeld