Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2013 | Onderzoek | Uitgave 2/2013

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2013

Onderzoek naar het beoordelingsgedrag van verzekeringsartsen

Tijdschrift:
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Drs. Jan Besseling, Dr. Ton Schellart, Dr. Romy Steenbeek, Dr. Herman Kroneman
Belangrijke opmerkingen
Drs. J.J.M. Besseling is sociaal wetenschapper en was ten tijde van het onderzoek senior onderzoeker bij TNO.
Dr. A.J.M. Schellart is sociaal wetenschapper en senior onderzoeker bij de afdeling Sociale Geneeskunde, EMGO Instituut voor onderzoek naar gezondheid en zorg, VU medisch centrum en het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde van AMC-UMCG-UWV-VUmc (KCVG).
Dr. R. Steenbeek is onderzoeker bij TNO.
Dr. H. Kroneman, MHCM, is verzekeringsarts, medisch adviseur UWV
NOOT
Het onderzoek is uitgevoerd door Romy Steenbeek en Jan Besseling (TNO), Ton Schellart en Han Anema (VUmc) en Henny Mulders en Herman Kroneman (UWV) met subsidie van Stichting Instituut GAK.
Dit TBV-artikel is gebaseerd op twee eerder verschenen Engelstalige artikelen (zie literatuurverwijzing 4 en 18).
Het onderzoeksproject werd gefinancierd door Stichting Instituut Gak.
Aanvullende financiering kwam van TNO Werk en Gezondheid en van het Kenniscentrum Verzekeringsgeneeskunde AMCUMCG- UWV-VUmc.
Er zijn door de auteurs geen belangenconflicten gemeld.
De tabellen 1 tot 3 vindt u als digitale pagina’s op de website van TBV (www.​tbv-online.​nl) onder de knop ‘TBV 2013 digitale pagina’s 59 en 60’. De laatste pagina van dit artikel is 60.
Note: for English publications on this subject see: Steenbeek et al. 4 and Schellart et al. 18

Samenvatting

Onderzocht is het beoordelingsgedrag van verzekeringsartsen. Nagegaan is hoe Attitude, Sociale Norm, Eigen Effectiviteit (ASE-model) en Intentie samenhangen met het zelfgerapporteerde gedrag van verzekeringsartsen met betrekking tot het proces (Gedrag-proces) en de inhoud van de beoordeling (Gedrag-beoordeling), rekening houdend met hun Kennis en ervaren Barrières.
Het model is geschat op basis van 231 ingevulde vragenlijsten (respons 51%).
Verzekeringsartsen zijn overwegend zeer gemotiveerd voor hun werk. 73% ervaart het merendeel van hun cliënten als moeilijk.
Niet alle theoretisch verwachte relaties zijn significant. We vonden bijvoorbeeld geen direct effect van Attitude op Intentie. Wel vonden we een positief direct effect van Attitude op Gedrag-proces en op Gedragbeoordeling, en een negatief direct effect van Intentie op Gedrag-proces in het model met een goede fit.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

TBV Online Plus

Leden van de NVAB en NVVG hebben naast een abonnement op het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde (TBV) ook online toegang tot vier tijdschriften.

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde

TBV is het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde. Kiest u voor TBV, dan blijft u op de hoogte van wetenschappelijke onderzoeken, praktijkonderzoeken, opinies, boekbesprekingen en nieuws van de vereniging.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 2/2013 Naar de uitgave

TBV In Outline

Standpoint.TBV

Verenigingsnieuws

Verenigingsnieuws

Centraal Tuchtcollege Voor De Gezondheidszorg

Weet de verzekeringsarts beter?