Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2016 | Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016

Onderzoek naar de effectiviteit van ‘zelf plannen’

Een cognitieve gedragstherapie voor adolescenten met ADHD

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 3/2016
Auteurs:
Dr. Bianca Boyer, Drs. Marije Kuin, Prof. dr. Saskia van der Oord
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs Dr. B.E. Boyer, psycholoog i.o. tot GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut, werkt als docent aan de Universiteit van Amsterdam, programmagroep Ontwikkelingspsychologie. Drs. M. Kuin werkt als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut in Psychologenpraktijk Kuin. Prof. dr. S. Van der Oord, gedragstherapeut, klinisch K&J-psycholoog, werkt als associate professor (UHD) aan de KU Leuven, afdeling Klinische psychologie. Correspondentie: saskia.vanderoord@kuleuven.be.
Dit onderzoek kwam tot stand met subsidie van ZonMw (project 15700.3006, projectleider: prof. dr. Saskia van der Oord, promovenda: drs. Bianca Boyer).
1Een overzicht van de instrumenten die wij hiervoor gebruikten, is op te vragen bij de auteur.

Samenvatting

Zelf Plannen is een cognitieve gedragstherapie voor adolescenten met ADHD, die gericht is op het aanleren van planningsvaardigheden. In een gerandomiseerd onderzoek (n = 159) hebben wij Zelf Plannen vergeleken met Zelf Oplossingen Bedenken. Er trad een significante vooruitgang op na beide behandelingen. Er waren weinig verschillen te zien tussen de behandelingen, maar deelnemers evalueerden Zelf Plannen significant positiever. Ook vonden behandelaars Zelf Plannen voor deze doelgroep geschikter. Zelf Plannen lijkt hiermee een hiaat te vullen in de klinische praktijk.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind & Adolescent Praktijk 3/2016 Naar de uitgave

OriginalPaper

Gezien en gelezen