Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Onbewuste/automatische processen en parallelprocessen, emotionele reacties en vastgelopen supervisies

Auteur : N. J. Nicolai

Gepubliceerd in: Supervisie als proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk besteden we aandacht aan de overdracht en tegenoverdracht en aan de impliciete relationele processen die in elk contact, dus ook in elke psychotherapie een rol spelen. Deze thema’s komen terug in de door Ladany et al. (2016, H. 2) beschreven taken:
1.
Focus op tegenoverdracht: bespreking van hoe en waarom de beleving van de supervisant wordt ‘getriggerd’ door het gedrag of de attitude van de cliënt.
 
2.
Aandacht voor parallelprocessen: bespreking over gelijkenissen tussen een specifieke therapeutische interactie en de interactie die plaatsvindt in de supervisie.
 
De overdracht en tegenoverdracht zijn transtheoretische en schooloverstijgende begrippen die in elke psychotherapie een rol spelen. Tegenoverdracht wordt hier gedefinieerd als alle reacties van een psychotherapeut op de uitingen en het gedrag van een patiënt. Maar ook de impliciete processen tussen supervisor en supervisant spelen een rol en een deel van de processen tussen een therapeut en een cliënt kunnen zich herhalen in de patronen tussen supervisor en supervisant. Men noemt dit parallelprocessen (zie ook H. 2). De supervisor is daarin geen observator maar participant. Dit is een verschijnsel waarop een supervisor nauwgezet dient te letten.
Literatuur
go back to reference Draijer, N., & Nicolai, N. J. (2020). Overdracht en tegenoverdracht bij vroegkinderlijke traumatisering revisited: Een terug- en vooruitblik. Tijdschrift voor Psychotherapie, 46, 167–184. Draijer, N., & Nicolai, N. J. (2020). Overdracht en tegenoverdracht bij vroegkinderlijke traumatisering revisited: Een terug- en vooruitblik. Tijdschrift voor Psychotherapie, 46, 167–184.
go back to reference Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (2007). Countertransference and the therapist’s inner experiences: Perils and possibilities. Mahwah, NJ: Erlbaum. Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (2007). Countertransference and the therapist’s inner experiences: Perils and possibilities. Mahwah, NJ: Erlbaum.
go back to reference Gelso, C. J., & Perez Rojas, A. E. (2017). Inner experience and the good therapist. In L. G. Castonguay & C. E. Hill (Red.), How and why are some therapists better than others (pag. 101–115). Washington DC: American Psychological Association. Gelso, C. J., & Perez Rojas, A. E. (2017). Inner experience and the good therapist. In L. G. Castonguay & C. E. Hill (Red.), How and why are some therapists better than others (pag. 101–115). Washington DC: American Psychological Association.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2019). Interpersoonlijke diagnostiek: Het theoretisch raamwerk. Tijdschrift voor Psychotherapie, 5(45), 277–311. Hafkenscheid, A. (2019). Interpersoonlijke diagnostiek: Het theoretisch raamwerk. Tijdschrift voor Psychotherapie, 5(45), 277–311.
go back to reference Hayes, J. A., Gelso, C. J., Goldberg, S., & Kivlighan, D. M. (2018). Countertransference management and effective psychotherapy: Meta-analytic findings. Psychotherapy, 55, 496–507. Hayes, J. A., Gelso, C. J., Goldberg, S., & Kivlighan, D. M. (2018). Countertransference management and effective psychotherapy: Meta-analytic findings. Psychotherapy, 55, 496–507.
go back to reference Ladany, N., Friedlander, M. L., & Nelson, M. L. (2016). Supervision essentials for the Critical Events in Psychotherapy Supervision Model. Washington DC: American Psychological Association. Ladany, N., Friedlander, M. L., & Nelson, M. L. (2016). Supervision essentials for the Critical Events in Psychotherapy Supervision Model. Washington DC: American Psychological Association.
go back to reference Liotti, G. (2017). Attachment, implicit memory and the unrepressed unconscious. In G. Crapparo & C. Mucci (Red.), Unrepressed unconscious, implicit memory and clinical work. New York: Routledge. Liotti, G. (2017). Attachment, implicit memory and the unrepressed unconscious. In G. Crapparo & C. Mucci (Red.), Unrepressed unconscious, implicit memory and clinical work. New York: Routledge.
go back to reference Lyons-Ruth, K., Bruschweiler-Stern, N., Harrison, A. M., et al. (1998). Implicit relational knowing: Its role in development and psychoanalytic treatment. Infant Mental Health Journal, 19, 282–289. CrossRef Lyons-Ruth, K., Bruschweiler-Stern, N., Harrison, A. M., et al. (1998). Implicit relational knowing: Its role in development and psychoanalytic treatment. Infant Mental Health Journal, 19, 282–289. CrossRef
go back to reference Nicolai, N. J. (2017). Enactments, impasses en empathische breuken in psychoanalytische psychotherapie. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 23, 264–276. Nicolai, N. J. (2017). Enactments, impasses en empathische breuken in psychoanalytische psychotherapie. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 23, 264–276.
go back to reference Nicolai, N. J. (2020). In levende lijve: H et lichaam in de psychotherapie. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum. Nicolai, N. J. (2020). In levende lijve: H et lichaam in de psychotherapie. Houten: Bohn, Stafleu van Loghum.
go back to reference Racker, H. (1968). Transference and countertransference. New York/Londen: Routledge. Racker, H. (1968). Transference and countertransference. New York/Londen: Routledge.
go back to reference Sachs, D. M., & Shapiro, S. H. (1976). On parallel processes in therapy and teaching. The Psychoanalytic Quarterly, 45, 394–415. CrossRef Sachs, D. M., & Shapiro, S. H. (1976). On parallel processes in therapy and teaching. The Psychoanalytic Quarterly, 45, 394–415. CrossRef
go back to reference Watkins, C. E. (2015). Extrapolating Gelso’s tripartite model of psychotherapy relationship to the psychotherapy supervision relationship: A potentials common factors perspective. Journal of Psychotherapy Integration, 25, 143–157. https://​doi.​org/​10.​1037/​a0038882. Watkins, C. E. (2015). Extrapolating Gelso’s tripartite model of psychotherapy relationship to the psychotherapy supervision relationship: A potentials common factors perspective. Journal of Psychotherapy Integration, 25, 143–157. https://​doi.​org/​10.​1037/​a0038882.
Metagegevens
Titel
Onbewuste/automatische processen en parallelprocessen, emotionele reacties en vastgelopen supervisies
Auteur
N. J. Nicolai
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2526-9_9