Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2017 | Original Article | Uitgave 3/2019

Psychological Research 3/2019

On the relation between reading difficulty and mind-wandering: a section-length account

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 3/2019
Auteurs:
Noah D. Forrin, Evan F. Risko, Daniel Smilek
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (http://​doi.​org/​10.​1007/​s00426-017-0936-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

In many situations, increasing task difficulty decreases thoughts that are unrelated to the task (i.e., mind-wandering). In the context of reading, however, recent research demonstrated that increasing passage reading difficulty actually increases mind-wandering rates (e.g., Feng et al. in Psychon Bull Rev 20:586–592, 2013). The primary goal of this research was to elucidate the mechanism that drives this positive relation. Across Experiments 1–3, we found evidence that the effect of Flesch–Kincaid reading difficulty on mind-wandering is partially driven by hard passages having longer sections of text (i.e., more words per screen) than easy passages when passages are presented one sentence at a time. In Experiment 4, we controlled for reading difficulty, and found that section length was positively associated with mind-wandering rates. We conclude by proposing that individuals may tend to disengage their attention from passages with relatively long sections of text because they appear to be more demanding than passages with shorter sections (even though objective task demands are equivalent).

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2019

Psychological Research 3/2019 Naar de uitgave