Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Omgaan met incidenten

Auteur: Dr. H. C. H. Coumou

Gepubliceerd in: Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ondanks de beste bedoelingen en maximale inzet kunnen zorgverleners toch handelen met een ongewenste uitkomst als gevolg. Indien een dergelijke fout tot schade bij een patiënt leidt, is dat voor alle betrokkenen een dramatische ervaring. Dit hoofdstuk beschrijft een systematische aanpak van een dergelijke situatie. Tijdige, volledige openheid en oprecht excuus aan de patiënt is de eerste stap. Simultaan hieraan dient er aandacht te zijn voor wat het incident voor de hulpverlener betekent. De zorginstelling zal willen leren van het voorval om de kans op herhaling te reduceren. Tot slot wordt beschreven dat een incident ook juridische implicaties kan hebben.
Literatuur
go back to reference Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst. KNMG-handreiking Omgaan met incidenten en klachten: wat wordt van artsen verwacht? Utrecht: KNMG; 2018. Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst. KNMG-handreiking Omgaan met incidenten en klachten: wat wordt van artsen verwacht? Utrecht: KNMG; 2018.
go back to reference Schouten L, Van Haecht K, Coeckelbergs E, Zeeman G. Onbedoelde schade treft ook de arts. Impact van patiëntveiligheidsincident op zorgverleners wordt onderschat. Medisch Contact. 2017;37:14–16. Schouten L, Van Haecht K, Coeckelbergs E, Zeeman G. Onbedoelde schade treft ook de arts. Impact van patiëntveiligheidsincident op zorgverleners wordt onderschat. Medisch Contact. 2017;37:14–16.
go back to reference Van Bon A, Molendijk H. Als het misgaat: over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala; 2009. ISBN 90-5352-550-5. Van Bon A, Molendijk H. Als het misgaat: over openheid na een incident. Zwolle: Centrum Patiëntveiligheid Isala; 2009. ISBN 90-5352-550-5.
go back to reference Zeeman GG, Lim FTH, De Boer JAM, Weijenborg PhTM. Medische incidenten en klachten: wat doen ze met je? NTOG. 2015;128:148–51. Zeeman GG, Lim FTH, De Boer JAM, Weijenborg PhTM. Medische incidenten en klachten: wat doen ze met je? NTOG. 2015;128:148–51.
Metagegevens
Titel
Omgaan met incidenten
Auteur
Dr. H. C. H. Coumou
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2360-9_8