Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Omgaan met gevoelens

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De meesten van ons vinden het uiten van gevoelens vaak moeilijk. In onze cultuur wordt het over het algemeen ook niet beschouwd als een teken van kracht. Het lijkt dan alsof je de situatie niet meer in de hand hebt, het maakt je kwetsbaar. Maar ook al verwoorden we onze gevoelens niet, ze hebben toch invloed op ons gedrag. Bovendien zijn ze voor anderen vaak toch al zichtbaar in ons non-verbale gedrag. Hoe vaak worden er geen besluiten genomen waarmee je het eigenlijk niet eens bent, zonder dat je daarvoor uitkomt? Hoe vaak kom je niet mensen tegen die je aardig vindt, zonder dat je hun dat laat merken? Natuurlijk hoef je niet altijd het hart op de tong te hebben, maar als je anderen niet laat weten welke betekenis die feiten of gebeurtenissen voor jou hebben, kunnen zij daar ook geen rekening mee houden en doe je jezelf tekort.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Hoffman, E. (2018). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoffman, E. (2018). Interculturele gespreksvoering. Theorie en praktijk van het TOPOI-model. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hojat, M. (2010). Empathy in patient care. Antecedents, developments, measurement, and outcomes. New York: Springer. Hojat, M. (2010). Empathy in patient care. Antecedents, developments, measurement, and outcomes. New York: Springer.
go back to reference Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2012). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Amsterdam: Boom. Lang, G., & Van der Molen, H. T. (2012). Psychologische gespreksvoering. Een basis voor hulpverlening. Amsterdam: Boom.
go back to reference Mahdi, R. N., Obihara, C., & Nunez, C. (2019). Interculturele communicatie in de zorg. Assen: Van Gorcum. Mahdi, R. N., Obihara, C., & Nunez, C. (2019). Interculturele communicatie in de zorg. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Overbeeke, S. (2009). Beter communiceren met Voelers Denkers Doeners. Deventer: Kluwer. Overbeeke, S. (2009). Beter communiceren met Voelers Denkers Doeners. Deventer: Kluwer.
go back to reference Shadid, W. A. (2000). Voorlichting in een multiculturele samenleving. In B. van Gent & J. Katus (Red.), Voorlichting in een risicovolle informatiemaatschappij. Theorieën, werkwijzen en perspectieven (pag. 145–162). Samson: Alphen aan de Rijn. Shadid, W. A. (2000). Voorlichting in een multiculturele samenleving. In B. van Gent & J. Katus (Red.), Voorlichting in een risicovolle informatiemaatschappij. Theorieën, werkwijzen en perspectieven (pag. 145–162). Samson: Alphen aan de Rijn.
go back to reference Vingerhoets, A. (2013). Tranen. Waarom mensen huilen. Amsterdam: Bert Bakker. Vingerhoets, A. (2013). Tranen. Waarom mensen huilen. Amsterdam: Bert Bakker.
Metagegevens
Titel
Omgaan met gevoelens
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_8