Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Noodzaak voor samenwerking

Auteur : Noks Nauta

Gepubliceerd in: Veranderende samenwerking in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Is er eigenlijk wel een aantoonbare noodzaak voor (beter) samenwerken in de zorg? Wat gaat er nu beter als er wel of meer wordt samengewerkt en wat gaat er mis als er niet wordt samengewerkt? Verrassend genoeg is er nauwelijks evidence over dit thema beschikbaar. Een belangrijke factor om beter samen te werken lijkt het vergroten van de kwaliteit van zorg én de patiëntveiligheid te zijn. Daarnaast kan slecht of niet samenwerken soms tot grote problemen voor de zorgverleners en de organisatie leiden, zoals wanneer een conflict ontstaat dat externe bemiddeling vereist. Hoewel er methodologische valkuilen zijn met betrekking tot het aantonen van de effectiviteit van samenwerken, begint vanuit de praktijk de noodzaak tot (beter) samenwerken wel steeds meer gezien en erkend te worden. In Medisch Contact is het thema de laatste jaren opvallend vaak aan de orde en het aantal voorbeelden van projecten om de samenwerking in de zorg te verbeteren neemt toe. Onder invloed van de expliciete vermelding van ‘samenwerken’ als één van de zogenaamde CanMEDS-competenties, komt ook in het medisch onderwijs ‘samenwerken’ steeds vaker in de aandacht.
Metagegevens
Titel
Noodzaak voor samenwerking
Auteur
Noks Nauta
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9973-4_3