Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

24-12-2015 | Original Paper | Uitgave 6/2016

Journal of Child and Family Studies 6/2016

Non-Suicidal Self-Injury and Adolescents Attachment with Peers and Mother: The Mediating Role of Identity Synthesis and Confusion

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 6/2016
Auteurs:
Amarendra Gandhi, Laurence Claes, Guy Bosmans, Imke Baetens, Tom F. Wilderjans, Shubhada Maitra, Glenn Kiekens, Koen Luyckx

Abstract

Non-suicidal self-injury (NSSI) is highly prevalent in adolescents. Secure attachment with family and peers can reduce vulnerability to NSSI and can optimize the outcomes of developmental challenges such as identity formation. Problems experienced in these developmental processes and contexts can increase vulnerability to NSSI. Hence, the present study examined associations between attachment with mother and peers, identity formation, and NSSI, using self-report questionnaires in 528 high school students (Mean age = 15.0 years, SD = 1.84, 11–19 years, 50.4 % females). The lifetime prevalence of NSSI was found to be 14.2 %. Mediation analyses indicated that peer trust had a significant negative indirect effect on NSSI via identity synthesis and confusion. The positive association between peer alienation and NSSI was partially mediated by a lack of identity synthesis. Further, the pathways from maternal trust and alienation to NSSI were fully mediated by both identity confusion and synthesis. Clinical implications and suggestions for future research are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2016

Journal of Child and Family Studies 6/2016 Naar de uitgave