Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/2016

21-01-2016

Noëlle Pameijer & Tanja van Beukering (2015). Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs. Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering

Leuven/Den Haag: Acco. ISBN 978 90 334 9793 3, 471 p. € 47,50

Auteur: Dr. Sofie Wouters

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Diagnostiek geldt als een van de kerntaken in de leerlingenbegeleiding. Kwaliteitsvolle diagnostiek kan niet alleen overzicht en inzicht bieden in verschillende problematische situaties, maar kan ook helpen bij het vinden van mogelijke oplossingen en zelfs bij het evalueren van deze oplossingen. Om tegemoet te komen aan een reeks knelpunten en valkuilen betreffende diagnostiek publiceerden Noëlle Pameijer en Tanja van Beukering reeds in 1997 hun model voor handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Door het formuleren van een systematische methodiek en door te vertrekken vanuit hoe het diagnostisch proces er idealiter zou kunnen uitzien bij voldoende tijd en middelen, wilden Pameijer en Van Beukering een houvast bieden voor kwaliteitsvolle diagnostiek in de praktijk. Het gaat dus om een ideaalmodel met richtlijnen die in werkelijkheid niet altijd haalbaar zullen zijn, maar die men best wel zo goed mogelijk zou proberen na te leven. Sinds 1997 is het model uitgegroeid tot een van de best onderbouwde procesmodellen voor diagnostiek in de onderwijscontext – zowel vanuit wetenschappelijk onderzoek als vanuit de praktijk – en is de aandacht voor dit model in Nederland én Vlaanderen alleen maar toegenomen. …
Metagegevens
Titel
Noëlle Pameijer & Tanja van Beukering (2015). Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs. Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
Leuven/Den Haag: Acco. ISBN 978 90 334 9793 3, 471 p. € 47,50
Auteur
Dr. Sofie Wouters
Publicatiedatum
21-01-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/2016
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-015-0104-1

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Kind en adolescent 1/2016 Naar de uitgave