01-09-2002 | Opmerkelijk
(No) harm done?
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2002
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Zijn er grenzen aan academische vrijheid? In hoeverre moet de wetenschap zich laten beïnvloeden door opvattingen die in de maatschappij leven? Moet wetenschap er naar streven om ‘moreel neutraal’ te zijn of juist niet? In hoeverre is een wetenschapper verantwoordelijk voor gebruik of misbruik van zijn/haar data door anderen? Hoe moet wetenschap (de individuele onderzoeker, maar ook wetenschappelijke instellingen) omgaan met controversiële onderwerpen en ‘ongewenste’ resultaten? Het zal duidelijk zijn dat al deze vragen complexe onderwerpen betreffen en dat eenduidige antwoorden op deze vragen niet te geven zijn. Wie het laatste nummer van American Psychologist (maart 2002) in handen neemt zal dan ook geen simpele antwoorden vinden, maar wel een aantal boeiende artikelen waarin wetenschappers zelf laten zien hoe ze hiermee worstelen.